Nederlandse consumenten besteedden in 2016 voor 20,16 miljard euro bij webwinkels die online producten of diensten verkopen. De online bestedingen, zoals gedefinieerd in de Thuiswinkel Markt Monitor, stijgen hiermee met 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral de online uitgaven aan schoenen en lifestyle-producten, ict en voedingsmiddelen lieten in 2016 een forse stijging zien.
Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Het onderzoek is gedaan door GfK en uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org dat ook samenwerkte met PostNL.
De onderzoekers: ‘Wanneer er naast de online ontwikkelingen wordt gekeken naar de ontwikkeling van de uitgaven in de fysieke winkelstraat, is te zien dat de offline consumentenbestedingen aan producten in 2016 nagenoeg stabiel zijn gebleven (-1 procent). De substantiële groei van het online kanaal is hiermee dus direct de grootste drijfveer achter de groei van de totale consumentenbestedingen in de detailhandel.’
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ‘De onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2016 is exemplarisch voor het in rap tempo veranderende consumentengedrag. Online winkels, inclusief de webwinkels van veel fysieke winkels en winkelketens, profiteren hiervan. Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 97,2 miljard euro in 2016 (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van 11,0 miljard euro inmiddels 11,3 procent. Dat was was 8,9 procent in 2015.’
Detailhandel
Jongen stelt dat de opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+2,4 procent, bron: CBS) in 2016 in belangrijke mate worden bepaald door stijgende online verkopen van webwinkels.
Gino Thuij (GfK): ‘De online bestedingen zijn in 2016 opvallend sterk gegroeid in vergelijking met voorgaande jaren. Dit is vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat.’
Vierde kwartaal
In het vierde kwartaal van 2016 gaven Nederlandse consumenten online aanzienlijk meer uit. In totaal heeft 82 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder in het vierde kwartaal één of meerdere online aankopen gedaan, goed voor 6,15 miljard euro aan online bestedingen, stellen de onderzoekers. Ze concluderen dat online bestedingen in het vierde kwartaal met 27 procent zijn gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2015. ‘Deze groei ligt in het vierde kwartaal hoger dan in de drie kwartalen daarvoor. Bij elkaar opgeteld passeren de totale online bestedingen over heel 2016 hiermee de grens van 20 miljard euro.’ Bekijk voor een overzicht deze infographic op Thuiswinkel.org.
Schoenen op 1
De totale online bestedingen kunnen worden onderverdeeld in producten en diensten. Er werd in 2016 in totaal 11,01 miljard euro online uitgegeven aan producten, zoals ict, schoenen en telecom. Daarnaast werd er 9,15 miljard euro uitgegeven aan de aankoop van diensten, zoals reizen en tickets voor evenementen.
De online aankopen van producten lieten in 2016 een sterkere groei zien (toename van 25 procent ) dan de online bestedingen aan diensten (toename van 19 procent).
De onderzoekers: ‘In termen van groei staan uitgaven aan schoenen en lifestyle-producten met stip op nummer 1. Nederlanders kochten in 2016 voor 926 miljoen euro online aan schoenen, versus 642 miljoen euro in 2015.’