IBM vindt dat een zakelijk bestaan zonder e-mail mogelijk is door meer gebruik te maken van sociale netwerken. IBM heeft hiervoor Luis Suarez als evangelist aangesteld. Hij werkt al sinds eind jaren negentig van de vorige eeuw bij IBM en is al drie jaar gestopt met e-mailen door gebruik te maken van sociale netwerksites. Volgens hem levert dat productiviteitswinst op.
De Spanjaard Luis Suarez was eind 2011 betrokken bij de social business campagne www.outsidetheinbox.eu. Daarin pleit hij voor minder e-mail in de inbox en meer voor gebruik van samenwerkingsoplossingen. Hij was het zat om elke dag tientallen e-mails te beantwoorden of door te sturen naar andere collega's. Hij reduceerde begin februari 2008 zijn dagelijke e-mails en beantwoordt nu vaker via sociale media zoals Twitter.
Bij zijn manier van werken wordt het social business platform van IBM Connections gepromoot. Dit is een oplossing die mensen stimuleert om samen te werken via social networks, groepen en online communities. Hij adviseert zijn medewerkers in van plaats van te e-mailen voortaan vaker te communiceren op sociale netwerkplatformen. Bijvoorbeeld door bestanden te delen in plaats van ze te versturen per e-mail. Of informatie op een blog te zetten zodat meer mensen kennis kunnen gaan delen.
Volgens Suarez blijft e-mail nog lang bestaan. Het zijn jongeren onder de 15 jaar die later nauwelijks meer e-mailen, behalve misschien naar oudere mensen. Daarnaast zijn er verschillen in landen rond de adoptie van social business waarbij sociale netwerken meer worden gebruikt en minder e-mails. Noord-Amerika loopt hierin zeker 4 tot 5 jaar voor vergeleken met Europa, aldus Suarez.
Het lijkt erop dat Suarez steun heeft van de nieuwe IBM-ceo Ginni Rometty. Haar eerste bericht voor werknemers werd niet gestuurd per e-mail maar via een video die op IBM Connections werd geplaatst.
IBM is overigens niet de enige die het gebruik van e-mail wil reduren. Ict-dienstverlener Atos wil binnen een paar jaar e-mail uitfaseren.