Het zakelijk gebruik van social media in Europa is het afgelopen jaar flink gestegen ten opzichte van 2010. Dit blijkt uit een onderzoek van Projectplace International, een Zweeds bedrijf dat softwaretools voor online projectsamenwerking levert. Het onderzoek werd uitgevoerd onder twaalfhonderd projectmanagers en -medewerkers in Nederland, Scandinavië, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. Nederland scoort hoger dan het gemiddelde.
In 2010 gebruikte slechts 23 procent social media in zakelijke context en in 2011 is dit bijna verdubbeld naar 40 procent. Nederland scoort zelfs hoger dan het Europese gemiddelde, hier zet 45 procent social media in op werkniveau.
Ondanks deze stijging is er nog steeds een groot deel van de bedrijven dat niet achter deze ontwikkeling staat. 35 procent van de respondenten uit het onderzoek geeft aan dat social media niet toegankelijk is op het werk. Nederland is in vergelijking met de andere deelnemende landen hierin al een stuk verder, slechts een kwart van de respondenten mag op het werk niet van social media gebruikmaken.
Het onderzoek laat ook zien dat het communiceren met collega's (42 procent) en delen van informatie (42 procent) binnen Nederland de twee belangrijkste zaken zijn waarvoor social media zakelijk gebruikt wordt. Vooral deze laatste is belangrijk voor projectleden, aangezien het ‘vinden van de benodigde informatie' de grootste uitdaging is bij werken in projecten. Ook voor het monitoren van nieuws (21 procent) en klantcontact (18 procent) wordt social media ingezet.
De sociale media veranderen hoe we met elkaar in contact staan en hoe we informatie uitwisselen, niet alleen priv maar ook steeds meer zakelijk.
Een sociale context integreren in ons werk is zo langzamerhand een voorwaarde voor succes. Het is tijd om organisaties en ons werk te transformeren naar de nieuwe sociale werkelijkheid. Het is tijd om verbindingen aan te gaan met klanten; met werknemers, met ons ecosysteem op nieuwe en krachtige manieren. Het is tijd voor de Social Enterprise.