Volgens een onderzoek van Frost & Sullivan bieden telepresence-oplossingen steeds meer verkoopkansen voor service providers en system integrators. Dat komt onder andere door de vulkaanuitbarsting in IJsland.
Volgens Dominic Dodd, principal analist bij Frost & Sullivan, zijn bedrijven ondanks de recessie geïnteresseerd in telepresence- en videoconferencing-oplossingen, omdat deze kosten besparen en een return on investment (roi) opleveren. Daarnaast is er nu voldoende bandbreedte om telepresence toe te passen.
Vroeger waren dergelijke oplossingen alleen betaalbaar voor grote bedrijven. Nu de HD-schermen goedkoper zijn geworden, komen ze ook binnen het bereik van minder grote bedrijven. Ook zijn er meer aanbieders gekomen; naast Cisco/Tandberg zijn dat onder andere LifeSize, Vidyo en Polycom.
Volgens Frost & Sullivan’s rapport ‘Telepresence Global Market’ groeit deze markt naar 396,2 miljoen dollar in 2009 en 825,9 miljoen dollar in 2015. Hierbij is een rol weggelegd voor resellers die telepresence verkopen en integreren in toepassingen zoals security en e-mail. De analist sprak voor zijn onderzoek met AT&T, BT, IBM, BCS Global en Cisco Gold Partners.