Accenture en Microsoft hebben onlangs een nieuw initiatief aangekondigd. Hiermee helpen ze winkeliers om gebruikers makkelijker te verbinden aan nieuwe technologische platforms zoals sociale netwerken en online communities.
In het kader van dit initiatief werken Accenture en Microsoft samen met Avanade, een internationaal consultancybureau voor IT-oplossingen. Het doel van het initiatief is de winkelervaring van de consument te vergroten door meer locaties en hulpmiddelen te bieden, waaronder het internet, mobile computing en zelfs nieuwe manieren om in de winkel te shoppen.
De winkelier kan hierdoor een constant aanbod van diensten en producten aanbieden via elk kanaal waar de consument en winkelier met elkaar in contact zijn.
"In de huidige retailindustrie komen digitale levens- en werkstijl steeds meer tot elkaar, waardoor de gebruiker alles beter onder controle heeft", vertelt Brendan O’Meara, wereldwijd managing director retail bij Microsoft. "Gebruikers worden gedreven door waarde en gemak. Het is aan de winkeliers om hierop in te spelen door in een winkelervaring te voorzien, die zich makkelijk aanpast aan het steeds veranderende consumentengedrag. Dit wordt aangeboden in de vorm van sociale, mobiele en cross-channel keuzemogelijkheden. Door het aanbod van winkelervaringen die aan elkaar gekoppeld zijn, kan de winkelier zichtbare waarde toevoegen die zijn merkwaarde verbetert en klantenrelaties versterkt in deze moeilijk economische tijden."
Meer samenwerking met de consument maakt het voor de retailer mogelijk om kosten te verlagen en de klantenservice te verbeteren. Dit komt doordat fysiek winkelen en online winkelen beter op elkaar afgestemd zijn. Ook is dit mogelijk dankzij specifieke branche-applicaties, zoals inventarisatie, bestellingen uitvoeren, het beheren van klantenrelaties en het opzetten van loyaliteitprogramma’s.
Winkeliers die deel uit maken van het initiatief profiteren van:
Ondersteuning van de drie organisaties (Microsoft, Avanade en Accenture) die helpen bij het ontwikkelen en aanbieden van de juiste oplossing
Teams die samenwerken binnen de organisaties en zich richten op strategie en technologie voor het internet, e-commerce en digitale marketing
Het initiatief werd aangekondigd tijdens de 98ste Convention & Expo van het Amerikaanse National Retail Federation (NRF) in New York. Het combineert de brede kennis van handelstechnologieën van Microsoft, het wereldwijde bereik en de marktervaring van Accenture en Avanade’s kennis van technologieën gebaseerd op het Microsoft-platform.
"Als een organisatie kiest met wie ze in zee gaan, baseren zij hun beslissing steeds meer op hun winkelervaring in de fysieke winkel of online", zegt Janet Hoffman, global managing director verkoop bij Accenture. "De klant verwacht dat zijn online en fysieke winkelervaring met de winkelier perfect is. De retailer verwacht ook steeds nieuwe oplossingen die aan de eisen van de klant voldoen. Wij bieden oplossingen van Microsoft en Avanade wereldwijd aan als onze belangrijkste e-commerce-oplossing."
André Huizing, general manager bij Avanade Nederland, zegt: "In deze moeilijke economische tijden waarin de concurrentie enorm is, doet de winkelier er alles aan om klanten binnen te halen en te behouden. We geloven dat we door het aanbieden van meerdere manieren van samenwerking tussen klant en winkelier aan de wensen van de klanten voldoen."