Er wordt al maanden in hyperige termen over gesproken, maar de netbook of nettop slaat financieel nog geen deuk in een pakje boter. De kale, kleine, sterk op internet georiënteerde laptops leveren marginale omzetten op voor Intel.
Dat blijkt uit de financiële cijfers (PDF) die het bedrijf net bekend maakte.
De chipfabrikant boekte 200 miljoen dollar omzet met de verkoop van chips voor netbooks, of nettops, op een totale omzet van 10,2 miljard. Omgerekend is 1,9 procent van de omzet afkomstig uit verkopen van de kleine laptops die ruwweg onder de 500 dollar kosten.
Toch blijkt de belangstelling voor mini-laptops te groeien. Het zijn volwaardige laptops, de prijs is laag, het formaat is handzaam en dure software is niet nodig omdat de eigenaar ook webdiensten als Zoho, Gmail en 37Signals kan gebruiken.
Dat de belangstelling voor de mini-laptops langzaam groeit, bleek gisteren uit een publicatie van marktonderzoeker Garnter. Die stelt dat 5 procent van de verkochte laptops een netbook is. Dat is een toename van tussen de 1 en 2 procentspunt ten opzichte van vorig jaar.
Vooralsnog verdient Intel het meest met de verkoop van chips voor reguliere laptops en ook desktops en servers. Chips voor laptops, mobieltjes en Wimax-apparaten leverden Intel in het derde kwartaal 3,4 miljard dollar omzet op. Over de afgelopen negen maanden bedraagt de omzet in dit segment 8,9 miljard, 15,6 procent groei ten opzichte van vorig jaar.
Op concernniveau steeg de kwartaalomzet afgelopen jaar met 1 procent tot 10,2 miljard. De nettowinst steeg met 12 procent tot 2 miljard dollar. Intel durft vanwege de recessie in Amerika geen toekomstverwachtingen uit te spreken, maar zegt fundamenteel gezond en voorbereid te zijn.
De grootste producenten van netbooks op dit moment zijn Acer en Asus.
Foto: pittaya (cc)