Onlangs kondigde Microsoft Windows Home Server aan waarmee de softwarefabrikant serverfunctionaliteit voor de consument beschikbaar maakt. Doordat dit echter een volledig nieuwe markt is, liggen er mooie kansen voor resellers in het verschiet.
Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat er in Nederland 7,1 miljoen internetaansluitingen zijn die allen potentiële kansen bieden voor het nieuwe product Windows Home Server. "Maar wij richten ons in eerste instantie alleen op de mensen met een draadloos netwerk thuis", zegt Lucas de Clercq, oem director bij Microsoft Nederland. "Dat betekent een doelgroep van 930.000 die we warm willen gaan maken voor Windows Home Server. Momenteel is er alleen een versie in het Engels en verwachten we dat vooral de ’techies’ het in eerste instantie zullen oppakken. In een later stadium, wanneer bijvoorbeeld de Nederlandstalige versie uitkomt, zullen we dan het grotere publiek gaan aanspreken."
Het feit dat Microsoft Windows Home Server in eerste instantie voor een kleinere, meer op techniek gerichte groep uitbrengt, doet vermoeden dat hulp van een reseller gewenst zou kunnen zijn. "Absoluut", meent Olaf Pas van Quibus computers enzo. "Microsoft doet voorkomen alsof Windows Home Server gemakkelijk is, maar ik vind het toch nog redelijk complex. Ik denk dan ook dat value added resellers hier een slaatje uit zouden kunnen slaan. Microsoft positioneert Home Server momenteel voor een kleine, selecte groep, maar realiseer je dat het via het hele Intel-kanaal verkocht kan worden, wat 45 procent van het totaal inhoudt. Volop kansen dus!"
Op de vraag wat var’s in de huiskamer van de consument zouden moeten doen, heeft Pas een pasklaar antwoord. "Serverproducten zijn nieuw voor de consument en zij hebben daardoor ondersteuning nodig. Resellers hebben vaak als serverervaring opgedaan in de mkb-markt waardoor de stap naar de huiskamer klein is. Ze zouden bijvoorbeeld een servicecontract met de klant kunnen afspreken waarmee de klant verzekerd is van de juiste ondersteuning. Wij doen al dergelijke contracten die variëren van 5 tot 25 euro per maand. Windows Home Server is namelijk gewoon een extra verkoopmoment voor diensten en tegenwoordig willen ook consumenten graag betalen voor een stukje zekerheid."
Onze ervaring is dat de gebruikersgroep (early adopters) waar Lucas de Clercq van Microsoft over spreekt juist de groep gebruikers is die prima weten hoe zij een product moeten installeren en gebruiken. Dit is juist de groep die massaal online koopt en niet bij de genoemde VAR.
Op het moment dat merkfabrikanten Microsoft Home Server producten gaan aanbieden via onder andere het online kanaal, dan hebben wij er vertrouwen in dat zij dit zullen doen met service en ondersteuning die het voor consumenten mogelijk maakt om het product op eenvoudige wijze thuis te installeren en te gebruiken.
Onze conclusie is dan ook dat Microsoft Home Server een product is dat uitstekend via het online kanaal verkocht gaat worden. Wij zien het product dan ook zeer graag op de markt verschijnen. Consumenten zullen naast hun standaard systemen ook de nodige hardware moeten kopen om het server product te kunnen draaien. Dit zal voor de nodige extra omzet zorgen.
Geweldig product, maar net als MCE dus eerst en vooral door lokale computerbouwers wegzetten, webshops als Central Point kunnen nog even wachten op HP, Acer, enzo. Dus eerst… Hansi pc uit Utreg!