Wist je dat de mens tegenwoordig nog maar een concentratiespanne heeft van 8 seconden? Dat is net zolang als dat een goudvis zich kan concentreren. Zeggen ze. Wie kan het meten? Hoe dan ook, de online wereld en het social media gebruik helpen er in ieder geval niet bij. Alles moet sneller gaan, direct antwoord, direct door als iets niet interessant is. Er is zoveel te doen, informatie te vergaren en filmpjes te bekijken. Er is gewoonweg veel te veel.
Mag ik even aandacht?
Dat neemt niet weg dat bedrijven toch willen strijden om de aandacht van hun klant. En steeds vaker doen ze dat door gebruik te maken van infograpics. Want zeg eens eerlijk, wie heeft er veel tijd om te lezen of om ellenlange pagina's met ingewikkelde feiten en cijfers proberen te begrijpen? Precies. Het is ook echt geen toeval dat zoveel van wat we tegenwoordig online delen, gebaseerd is op beeld. Foto's, plaatjes, tekeningen, grafiekjes, die doen het goed. Ziedaar, de populariteit van infographics.
Wat zijn infographics?
Infographics zijn grafische visuele weergaven van informatie, gegevens of kennis. Klinkt leuk. Ze zijn in ieder geval bedoeld om complexe informatie snel en duidelijk weer te geven. En dat willen we graag.
In feite gaan ze over het vertellen van een verhaal; ze helpen je gegevens te ordenen en visueel verteerbaar te maken. Op die manier kunnen kijkers de informatie gemakkelijk verwerken. Een infographic maken doe je vooral om grote hoeveelheden data en informatie in één eenvoudige grafiek of afbeelding te laten zien. Zo voorkom je misverstanden of dat je boodschap überhaupt niet overkomt.
Leuke plaatjes kijken
Ze worden om verschillende redenen gebruikt. Infographics zijn vermakelijk, opvallend, beknopt en nuttig. alle informatie die ze bevatten is gemakkelijk te verteren door de lezer, dus ze zijn ook nuttig.
Elke goede infographic bestaat uit een vast aantal elementen. Visuele elementen zoals kleur, grafische afbeeldingen en iconen. En inhoudelijke elementen zoals tijdframes, statistieken, referenties en feiten.
Kortom, we kunnen dus gewoon lekker lui blijven. Zolang er infographics worden gemaakt, hoeven we geen ingewikkelde teksten door te spitten. Eén plaatje zegt namelijk meer dan duizend woorden.