Het internet is verweven geraakt met ons dagelijks leven. We gebruiken het voor onze nieuwsbron, winkelen voor onze favoriete producten, om in contact te blijven met onze collega's en om onze bankrekeningen te controleren, naast een miljoen andere dingen.
Naarmate consumenten meer technologisch onderlegd worden en verbinding maken met verschillende apparaten, worden naadloze betalingen met de bankpassen uit je pasjeshouder belangrijk. Naarmate consumenten meer vertrouwd raken met het idee om online te betalen, is het niet meer dan normaal dat handelaren deze markt willen veroveren en waardevolle informatie over hun klanten willen verkrijgen, zowel online als offline. Hoe ze verbinding maken, is de essentie van het Internet of Things.
Om de winkelervaring voor de consument te vergemakkelijken, proberen handelaren een soepele betalingservaring te bieden. Het IoT is de drijvende kracht om dit mogelijk te maken. Voor betalingen betekent het IoT dat een consument op bijna alle mogelijke manieren kan betalen. In plaats van het halen van een kaart uit hun pasjeshouder dames konden consumenten betalen met hun telefoon, een wearable, een auto of een spraakgestuurd apparaat. Voor bedrijven betekent dit dat andere zaken dan een standaard instore terminal betalingen kunnen autoriseren. Het IoT breidt de connectiviteit tussen dingen uit zonder dat menselijke tussenkomst nodig is.
De noodzaak om betalingen automatisch te laten verlopen, geldt zowel voor de B2B- als de B2C-wereld. Een slimme koelkast kan identificeren wanneer je melk moet kopen, bestellen en laten bezorgen, en dat allemaal zonder dat je een vinger hoeft uit te steken. Een bedrijf kan een printer kopen die tonergebruik en bestellingen via Amazon bijhoudt zodra deze een bepaald niveau heeft bereikt. De use-cases zijn eindeloos.
Denk aan wanneer een consument inlogt op een mobiele app zoals Apple Pay. De gebruiker kan in-app aankopen doen zonder ooit zijn creditcardgegevens opnieuw in te voeren. Consumenten kunnen ook betalen met identificatie via vingerafdruk, waardoor ze binnen enkele seconden aankopen kunnen doen. Toepassingen zoals deze worden snel de norm, maar om succesvol te kunnen werken, moet informatie veilig worden bewaard zodat mensen hun pasjeshouder heren eigenlijk veilig thuis kunnen laten.
Naast de vele voordelen van het IoT, kan het risico van een beveiligingsinbreuk niet worden genegeerd. Met zoveel informatie gedeeld over veel apparaten en dingen, is het onvermijdelijk dat hackers proberen toegang te krijgen tot deze waardevolle gegevens. Van de miljarden aangesloten apparaten zijn er veel niet gebouwd om PCI-compatibel te zijn. Verbonden apparaten moeten veilig worden bewaard, aangezien vrijwel elk apparaat een potentieel toegangspunt is voor fraudeurs. In de wereld van betalingen is het van cruciaal belang dat alle apparaten het PCI-protocol gebruiken om ervoor te zorgen dat bedrijven die gevoelige creditcardinformatie verzenden, een veilige omgeving behouden.
Gebruikersauthenticatie is een ander groot probleem in het IoT. Het is van cruciaal belang om inzicht te krijgen in wie verantwoordelijk kan worden gehouden voor dergelijke uitkomsten. Als de persoon die de transactie heeft geautoriseerd niet kan worden vastgesteld, wie kan dan verantwoordelijk worden gehouden in geval van een inbreuk? Het antwoord ligt in tokens. Tokens zullen oppermachtig zijn voor betalingen in het IoT.