Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Tips om schermtijd drastisch te verminderen

 

Schermen zijn deze tijd niet meer weg te denken. Even een appje sturen of een hele dag werken achter de laptop. Het is vaste kost voor vele Nederlanders. Zeker als je als ICT-er je werkzaamheden niet kunt uitvoeren zonder hulp van de computer. Door de vele prikkels die een scherm geeft, worden we moe en komen sommige mensen in een burn-out terecht. Wat kan je tegen de vele uren schermtijd doen? Dat lees je in dit artikel.

Neem pauzes tijdens het werken achter een scherm

Het werken op je laptop kan je misschien niet omheen. Het werk moet toch gedaan worden. Zorg tussentijds voor genoeg pauzes om de schadelijke effecten te verminderen. Als je urenlang geconcentreerd achter een laptop of computer moet werken (of veel gamet), neemt de kans op hoofdpijn flink toe. Die hoofdpijn veroorzaakt door je computerscherm heeft zelfs een naam: het ‘computervisie syndroom’. Dit komt door te veel spanning op je ogen. Je kan hier hoofdpijn van krijgen, maar ook kan je wazig gaan zien, duizelig of vermoeid worden en rode/droge ogen krijgen. Iets om erg serieus te nemen dus! Neem af en toe pauze om de negatieve gevolgen te verminderen.

Stel een limiet per app in

Dan gaan we nu naar je telefoon. Een echte schermtijd vreter. Begin om per app een tijdslimiet in te stellen. Door limieten in te stellen krijg je grip op je schermtijd.  Je kunt ervoor kiezen om jezelf één uur per dag Facebook toe te staan of niet langer dan twee uur per dag je nieuwssite te bekijken. Je kunt dit ook nog per dag aanpassen. Deze instelling is ook heel handig voor kinderen. Al blijken kinderen hun ouders alweer te snel af te zijn met slimme trucjes om ‘schermtijd’ te omzeilen.

Een overzichtelijk beginscherm helpt je schermtijd verminderen

In het eerste scherm op je smartphone staan vaak de belangrijkste apps. Vaak is dit social media of je favoriete nieuws app. De verleiding is groot om er op te drukken en weer meer schermtijd te hebben. Maak het beginscherm leeg, op bijvoorbeeld de klok na. Je moet dan altijd eerst naar rechts scrollen om andere apps te zien. Je zal zien dat de verleiding daardoor een stuk minder wordt. En dat zorgt weer voor minder schermtijd. Een win-win situatie dus.

Zet je notificaties uit

Misschien wel een van de belangrijkste tips: zet je notificaties uit. De notificaties houden je aan het scherm gekluisterd. Want je wil natuurlijk niks missen. Door ze uit te zetten heb je daar geen last meer van en heb jij een stuk rustiger leven en minder schermtijd. Werkt dat nog niet? Dan is er een laatste redmiddel: ga op vakantie en zet je telefoon uit.

Het laatste redmiddel

Misschien is een vakantie wel het laatste redmiddel. Laat je telefoon uit en geniet van de omgeving en de mensen om je heen. Je kan bijvoorbeeld tot rust komen bij vakantiehuisje Limburg. Of kijk voor meer mogelijkheden op huisje huren Rotterdam en Zeeland huisje huren. Na een welverdiende vakantie zonder telefoon zal je merken dat je niks hebt gemist en heerlijk tot rust bent gekomen. Dat is een echte eye-opener dus.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7304620). © Jaarbeurs IT Media.

?

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.