Dit jaar zijn er flink wat nieuwe Nederlandse websites bijgekomen. Uit SIDN cijfers blijft dat het aantal geregistreerde .NL domeinen met maar liefst 2.0% groeide in de periode van begin kwartaal twee naar eind kwartaal drie in 2020. Wouter Twisk, CEO van JouwWeb, zag in dezelfde periode 24.509 nieuwe klanten een website maken. Volgens Twisk was er door de maatregelen om corona onder controle te houden meer tijd beschikbaar en was de behoefte van retailers en kleine ondernemers om klanten via het internet te bedienen ineens groter.
Veel nieuwe webshops en bijna viervoud aan transacties op zijn piek
‘Het merendeel van de betalende JouwWeb gebruikers zijn kleine ondernemers en (web)winkeliers. Ons website platform bedient vooral de kleinere webwinkel houders. Deze groep is alleen bij ons al de afgelopen maanden met tienduizenden gegroeid. Het aantal webshop transacties van onze gebruikers bereikte op zijn piek in april bijna een viervoud ten opzichte van begin maart. Deze aantallen hebben zich aardig aangehouden. Je kan dus zeggen dat er steeds meer bij dit soort kleine webshops besteld wordt.’
Druk om online uit te breiden groot voor de kleinere winkeliers
Coronamaatregelen hebben een forse impact op het bedrijfsleven gehad. Kleine maar ook middelgrote fysieke winkels en horeca zijn langere tijd gesloten geweest en het is de vraag wanneer alles weer open kan. Winkeliers wijken uit noodzaak nu naar alternatieve verkoopkanalen uit. Deze alternatieven bestaan bijvoorbeeld uit Amazon, Marktplaats en dus ook een zelfgemaakte webshop. Naast dat consumenten ieder jaar meer online besteden, komen er dit jaar dus ook in een stroomversnelling meer online winkeliers bij.