De digitalisering van de samenleving heeft nog nooit eerder in zo’n rap tempo plaatsgevonden. Communicatie gaat via allerlei communicatie-apps and sociale media, werken met papieren systemen is allang verleden tijd en marketing doen we tegenwoordig online.
Zeg immers nou zelf, wie koopt er geen producten online of kijkt voorafgaand aan een etentje niet wat de reviews of de menukaart van het restaurant zijn? In de huidige samenleving zijn online marketing en IT kortom niet weg te denken. Echter, hoe kom je mee met deze verandering als je geen IT-professional bent?
IT-kennis eigen maken: is dat realistisch?
Wanneer je je bedrijf online op de kaart wil zetten, is het handig om over een gezonde dosis IT-kennis te beschikken. Je eigen website is immers je online visitekaartje en met een bijbehorende webshop kunnen potentiële klanten jouw producten of diensten in een handomdraai afnemen. Wel is het cruciaal om in minstens één programmeertaal te kunnen programmeren, want zonder kennis van Java, Python of BlockChain wordt het aardig ingewikkeld om je eigen website op te zetten. Laat staan een goedwerkende webshop, waarbij klanten automatisch op je afreken-pagina terecht komen als ze op het winkelmandje klikken. Met verschillende cursussen en een netwerk van kennissen die over de nodige kennis beschikken om te programmeren, is het uiteraard mogelijk om IT-kennis en vaardigheden eigen te maken. Desondanks doe je er soms beter goed aan om een IT-expert in te huren; zeker als jij je eigenlijk niet zo interesseert voor de IT.
Een website laten bouwen, maar wat nu?
Heb jij ervoor gekozen om een website te laten bouwen door een IT-professional of ben je eigenhandig gaan programmeren? Dan lijkt het erop alsof de grootste klus al geklaard is, maar niets is minder waar. Wanneer je eenmaal over een website en/of webshop beschikt, is het tijd om deze onder de aandacht te brengen van je potentiële klanten. Om dit via online kanalen te bereiken, is mond-tot-mond reclame echter niet the way to go. Google rangschikt de zoekresultaten namelijk op basis van relevantie aan de zoekopdracht van een internetgebruiker. Aan jou dus de taak om jouw website relevant te laten lijken in de ogen van Google. Eén manier om dit te doen, is linkbuilden uitbesteden. Wanneer je aan het linkbuilden bent, zorg je ervoor dat de link van jouw website verwerkt wordt in zoekwoorden in specifieke content, die vervolgens geplaatst wordt op partnerwebsites. Jouw backlinkprofiel wordt hierdoor sterker, waardoor jouw website stijgt in Google’s zoekresultaten. Interessant, niet?
Internationale doelgroepen bereiken met je nieuwe website
Linkbuilding klinkt erg eenvoudig, maar in praktijk blijkt dat het zeker niet te zijn. Je mag dan immers over een mooie, nieuwe website beschikken, maar is deze wel aantrekkelijk en overzichtelijk voor je potentiële klanten? Bovendien kun je je afvragen of jouw website wel aansluit bij je doelgroep. Als je je bezighoudt met linkbuilding Duitsland, is het bijvoorbeeld van groot belang dat je met de juiste Duitse zoekwoorden werkt en je website in het Duits hebt vertaald. Wanneer je een IT-er inhuurt om jouw website te laten bouwen, is het verder een idee om na te gaan of hij of zij kennis heeft over de Duitse e-commercemarkt, zodat je ervan uit kunt gaan dat jouw website aantrekkelijk is voor jouw internationale doelgroep. Al met al is er dus genoeg om rekening mee te houden, als jij online wil opvallen met je nieuwe website!