Hoewel werken op afstand niets nieuws is, heeft de gezondheidszorg deze trend maar langzaam omarmd. Maar dit kan veranderen. Uit een Siemens Healthineers rapport blijkt dat de implementatie van werken op afstand in de gezondheidszorg de patiëntenzorg heeft gestroomlijnd. Voor gezondheidsprofessionals die gespecialiseerde hulpmiddelen moeten gebruiken of persoonlijke patiëntenzorg moeten leveren, zijn opties voor werken op afstand over het algemeen niet haalbaar. Voor personeel dat digitale technologieën kan gebruiken om taken uit te voeren, kan werken op afstand echter de norm worden. Maar aangezien gezondheidswerkers toegang hebben tot persoonlijke en gevoelige informatie, kan werken op afstand ernstige beveiligingsproblemen opleveren.
Virtuele desktopinfrastructuur (VDI) en remote desktops stellen personeel in staat veilig thuis te werken. Virtualisatieoplossingen helpen zorgteams veilige, externe toegang te geven tot alles wat ze nodig hebben om belangrijke taken uit te voeren. Een VDI -infrastructuur maakt het mogelijk om vanaf elk apparaat (inclusief mobiele apparaten) of locatie veilig toegang te krijgen tot desktops, applicaties en patiëntgegevens. In plaats van rechtstreeks op laptops of andere apparaten te draaien, worden applicaties gestreamd vanuit het datacenter van de zorgorganisatie.
Veel gezondheidssystemen zijn van plan een hybride werkmodel te implementeren naarmate de pandemie afneemt. In een voorbeeld van een hybride model kunnen twee of drie werknemers worden toegewezen aan één ruimte, die ze delen door afwisselend naar kantoor te komen. Met dit systeem kunnen leiders van zorginstellingen hun fysieke kantoorruimte opnieuw beoordelen en verkleinen. Onnodig verhuurd vastgoed is dan niet meer nodig, wat een besparing van miljoenen dollars aan operationele kosten kan opleveren.
Telehealth-diensten versnellen om de productiviteit te verhogen
Telehealth kan gebruikt worden voor niet-klinische diensten op afstand, zoals training van zorgverleners, administratieve vergaderingen, facturering, codering, transcriptie, planning, IT en human resources. (Dit is iets anders dan telemedicine, dat alleen verwijst naar klinische diensten op afstand). Een Frost & Sullivan-analyse voorspelt dat de vraag naar telehealth-technologie na de pandemie zal blijven bestaan, waarbij de markt tegen 2025 naar schatting een zevenvoudige groei zal doormaken.
Volgens een rapport van McKinsey & Company werden patiënten 50 tot 175 keer vaker gezien door zorgprofessionals via telehealth dan vóór de COVID-19-pandemie. Vanaf juli 2021 was het gebruik van telehealth ongeveer 38 keer hoger dan vóór de pandemie. Het rapport voorspelt dat deze trend zich na de pandemie zal voortzetten, zelfs met de terugkeer van persoonlijke bezoeken. Samen kunnen persoonlijke en telehealth -bezoeken het gemak en de toegang tot zorg verbeteren.
Naast het verminderen van zorgbarrières, helpen telehealth-oplossingen de wachttijden te verkorten, de wachtkamervolumes te minimaliseren en de naleving van aanbevolen therapieën te vergroten. Telehealth promoot ook het gebruik van ‘store-and-forward’, het proces waarbij patiëntinformatie wordt verzameld en gedeeld met een zorgverlener op een andere locatie. Dit vergemakkelijkt de samenwerking tussen zorgverleners en specialisten en helpt bij diagnostiek en behandeling.
Store-and-forward is een asynchrone technologie die de toegang van patiënten tot specialisten vergroot zonder lange wachttijden en kosten van het bezoeken van externe providers. Omdat specialisten patiëntendossiers binnen hun eigen workflow kunnen beoordelen, kunnen ze meer gevallen beoordelen dan bij conventionele persoonlijke bezoeken.
Een zorgverlener zou bijvoorbeeld 20 patiëntafspraken in een uur kunnen behandelen in plaats van 4 of 5 afspraken realtime. Met virtuele applicatie- en desktoplevering kan medisch personeel patiëntgegevens veilig delen en openen, ongeacht het apparaattype of de locatie van de eindgebruiker. Bovendien maakt VDI-implementatie het gemakkelijk voor IT-teams in de gezondheidszorg om hun infrastructuur omhoog of omlaag te schalen.
Introductie van Parallels RAS: een VDI-oplossing voor de zorgsector
De voordelen van cloud computing zijn duidelijk. Maar investeren in cloudservices kan kostbaar zijn, en niet alle leveranciers van zorgsoftware bieden volledige SaaS-versies van hun producten. Parallels® Remote Application Server (RAS) is een veilige VDI-oplossing voor de gezondheidszorg die een infrastructuur biedt, waardoor gebruikers op afstand toegang hebben tot resources, tools, data en platforms die normaal beperkt zijn tot medische kantooromgevingen.
Dankzij de vereenvoudigde architectuur van Parallels RAS zijn volledige desktops en applicaties direct toegankelijk, zodat zorgverleners en personeel hebben wat en wanneer ze het nodig hebben, ongeacht hun eindapparaat of locatie. Daarnaast stelt Parallels RAS zorgorganisaties in staat om HIPAA- en PAC's compliant te worden door het databeveiligingsbeheer te verbeteren en de toegang tot patiëntendossiers vanaf een beveiligde centrale locatie te bewaken.
Met SAML SSO stroomlijnt Parallels RAS het identiteitsbeheer van gebruikers om inlogtijden te versnellen. Dit betekent dat providers niet meerdere gebruikersnamen en wachtwoorden hoeven te onthouden - ze hoeven maar één keer in te loggen met een enkele set authenticatiegegevens.
Beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg hebben toegang nodig tot tal van softwaretoepassingen, zoals patiëntendossiers, hulpmiddelen voor telezorg, patiëntenportalen en meer. Het installeren van deze applicaties op het persoonlijke apparaat van een externe medewerker kan de HIPAA-wetten op het gebied van gegevensbescherming schenden en stelt de zorgorganisatie bloot aan een mogelijk datalek. Volgens IBM Security heeft de gezondheidszorg de hoogste gemiddelde kosten voor datalekken in de sector, die in 2020 in totaal ongeveer $ 47 miljoen bedroegen.
Parallels RAS helpt gevoelige gegevens te beschermen met een complete reeks beveiligingsfuncties, zodat onbevoegde partijen er geen toegang toe hebben. Met functies zoals tweefactorauthenticatie, geavanceerde filtering en aangepast beleid, is het gemakkelijker om te voldoen aan nalevingsmandaten zoals HIPAA en PCI-DSS.
Parallels RAS voor resellers
Parallels RAS is beschikbaar via een gecertificeerd resellerkanaal. Organisaties die de oplossing zelf willen testen, kunnen een gratis proefperiode van 30 dagen downloaden. Meer informatie is te vinden op: www.parallels.com/ras
Resellers die geïnteresseerd zijn in een samenwerking kunnen meer informatie vinden op: https://www.parallels.com/partners/