Je bedrijf en producten of diensten zichtbaar op het internet krijgen, is nog niet zo eenvoudig.
Zoekmachines ranken de inhoud van je website en toetsen daarbij op bepaalde criteria, waaronder de aanwezigheid van SEO backlinks. Hoe pas je deze op een effectieve manier toe en wat zijn de criteria hierbij? Met het MaaS-concept wordt het werk je uit handen genomen en vergroot je je kwalitatieve zichtbaarheid op het internet.
Wat is het MaaS-concept?
MaaS is een afkorting van het begrip Marketing as a Service. Het idee erachter is dat de totale marketing van je bedrijf uit verschillende elementen en afdelingen bestaat. Dit is bijvoorbeeld de klantenservice, maar ook de afdeling verkoop en de afdeling productontwikkeling. Je haalt een optimaal rendement uit je marketing als deze afdelingen nauw kunnen samenwerken. Dit doe je bijvoorbeeld door de computersystemen waarmee deze afdelingen werken, samen te brengen in de cloud. Een ander aspect van het MaaS-concept is dat je gebruik maakt van alle technieken die mogelijk zijn om je marketingstrategie te ondersteunen. Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van SEO backlinks.
Wat zijn SEO backlinks?
Zoekmachines als Google zijn altijd op zoek naar originele content en kwalitatieve inhoud als het gaat om websites. Hierom worden de websites van bedrijven getoetst op diverse criteria. Een van deze criteria is de aanwezigheid van SEO backlinks. Hiermee wordt bedoeld het doorlinken van jouw website, met daarop product–of bedrijfsinformatie, naar een externe website. Het heeft dus geen betrekking op interne links. Het gaat daarbij bovendien niet om het aantal SEO backlinks dat je hebt gerealiseerd, maar vooral om de relevantie daarvan. Hoe hoger deze relevantie en hoe beter de kwaliteit, hoe hoger je website komt te staan in de aanbevolen lijst van de zoekresultaten van de zoekmachines.
Waar let je op bij het plaatsten van SEO backlinks?
Wat belangrijk is bij het plaatsen van de SEO backlinks, is de relevantie. Dat wil zeggen dat de website waar je de link plaatst, een duidelijk verband of relatie moet hebben met het product of de dienst die je verkoopt. Het is niet noodzakelijk dat de informatie op de website precies gelijk is aan jouw werkzaamheden. Maar het moet wel logisch zijn dat de SEO backlink in dat artikel geplaatst is. Op het gebied van kwaliteit is het belangrijk dat de SEO backlinks actueel zijn en dus niet verwijzen naar een oude link van een product dat je niet meer verkoopt. Een natuurlijke verdeling is eveneens belangrijk. Zorg voor een goede spreiding en laat niet iedere SEO backlink naar een en dezelfde webpagina verwijzen. Geef deze variatie niet alleen aan met de SEO backlinks zelf, maar ook in de omschrijving van de ankerteksten. Gebruik dus afwisselend productnamen, domeinnamen of een simpele opdracht als ‘klik hier’.
Een professionele aanpak met het MaaS-concept
Voor een goed en effectief gebruik van SEO backlinks komt dus heel wat kijken. Je hebt zelf niet altijd de tijd om hier voldoende aandacht aan te besteden. Wil je als IT-specialist toch gebruikmaken van de voordelen van SEO backlinks, dan kun je gebruikmaken van een professionele MaaS provider. Zo haal je meer uit je marketingbudget en zal je bedrijf nog beter op het internet zichtbaar zijn voor bestaande en potentiële klanten.