Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Een logo ontwerpen: dit zijn de 3 aandachtspunten!

 

Vrijwel elk bedrijf waar jij mee in aanraking komt, heeft een logo. Misschien ken je zelfs niet elk bedrijf, maar weet je wel waarover het gaat als je het logo van de onderneming herkent. Niet onbelangrijk is het dus voor bedrijven als ze over een passend logo beschikken. Je wil immers dat consumenten direct weten met welk bedrijf ze te maken hebben, als ze jouw logo zien.

Toch is het eenvoudiger gezegd dan gedaan, want de beste logo’s lijken in geen één opzicht op elkaar. Of niet? Grafisch ontwerpers hebben inmiddels allerlei tips en tricks bedacht om te allen tijde een pakkend, krachtig logo te kunnen ontwerpen. In deze blog geven we je daarom een aantal tips waarmee jij uit de voeten kan om een ideaal logo te maken!

1.      Denk na over het verhaal

Wat moet jouw logo vertellen? Ben jij de redder in nood als iemand last heeft van daklekkage, moet iemand supersnel kunnen lopen op jouw schoenen of wil dat jouw klanten weten dat jij de beste advocaat bent? Een logo ontwerp moet een verhaal vertellen, maar hoeft niet letterlijk dit verhaal te vertellen. Het is immers niet nodig om elk detail van een verhaal te beschrijven om de rode draad eruit te kunnen halen. Denk dus goed na over wat je aan je klanten wil overbrengen en op welke manier je dit kunt doen met behulp van kleuren en vormen.

2.      Kies één kleur

Kleur is één van de manieren die jouw verhaal krachtig kunnen maken. Misschien staan je de apps nog wel bij die de naam van een bedrijf weggehaald hadden uit een logo en waarbij het doel was dat jij moest raden van welk bedrijf het logo was. Hieruit blijkt dat vorm en kleur bepalend zijn voor klanten om jouw logo te kunnen onthouden. Desalniettemin wordt het afgeraden om veel kleuren door elkaar te gebruiken. In de eerste instantie is het voor een grafisch ontwerper namelijk onhandig wanneer hij of zij het logo wil aanpassen, aangezien elk element een nieuwe kleur moet krijgen. Daarbij komt dat een logo ontworpen in een beperkt aantal kleuren beter kan blijven hangen, omdat de figuur overzichtelijk blijft.

3.      Kom tot een tijdloos ontwerp

De oorlog in Oekraïne, gevolgen van klimaatverandering of rust vinden in meditaties: deze actualiteiten of recente gebeurtenissen komen de afgelopen tijd overal terug. Op sociale media en in het nieuws kun je erover lezen, maar toch is het af te raden om tijdens het ontwerpen van je logo mee te gaan met de trends. Ik kan me immers voorstellen dat je wil dat jouw bedrijf over 5 jaar nog altijd bestaat. Het is dan niet handig om nog altijd herkend te worden aan een logo dat gebaseerd is op een outdated trend. Denk hier dus zorgvuldig over na bij het creëren en samenstellen van jouw nieuwe logo. Houd echter in het achterhoofd dat tijdloos niet oubollig betekent; kies bijvoorbeeld voor moderne kleuren in plaats van bruintinten om je klanten aangehaakt te laten blijven.

Aan de slag!

Hoewel succesvolle, bekende en herkenbare logo’s misschien op het eerste oog niet op elkaar lijken, kun je er donder op zeggen dat grafisch ontwerpers rekening gehouden met de bovengenoemde 3 tips. Neem deze daarom mee bij het ontwerpen van je logo en ga aan de slag!

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7368991). © Jaarbeurs IT Media.

?

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.