Abonnementen zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Netflix, een online meditatie community pakket of een abonnement op je favoriete magazine. Maar ook je scheermesjes of lenzen komen misschien wel maandelijks in jouw brievenbus. Abonnementen in alle vormen en maten - superhandig - en ook nog eens een heel verstandig verdienmodel. Wil je aan de slag met abonnementen of wil je de verkoop van je service zien stijgen? Keep on reading!
Eens proeven?
Laat je klanten proeven van de voordelen van jouw service of producten door een free trial aan te bieden. Als het in de supermarkt of parfumerie werkt, dan werkt het vast ook voor jouw subscription service. Let wel dat je product of dienst on point is. Werk eerst dus alle schoonheidsfoutjes weg, dan pas kun je uitpakken met die gratis proefperiode. Sla je deze stap over? Dan loop je het risico dat je eerder klanten wegjaagt dan ze aan te trekken. Onthoud dat je maar één kans hebt om indruk te maken op die potentiële klant. Staat je business nog in de kinderschoenen dan kan je beroep doen op een testgroep voordat je die free trail aanbiedt.
Vertrouwen
Vertrouwen van de klant is absoluut een sleutelelement als je droomt van succes. En dat vertrouwen, dat kan je winnen. Hoe? Open communicatie en eerlijke dialoog met je klanten is een noodzakelijke eerste stap. Eerlijkheid zou de basis moeten zijn van je hele businessmodel. Transparantie en vertrouwen gaan namelijk hand in hand. In de praktijk gaat dit bijvoorbeeld zo: Je bericht over de verzendstatus, je waarden en visie op je webshop zijn in lijn met je dagdagelijkse beleid en fouten of missers worden niet weggestopt, maar proactief met de klant besproken. Maar vertrouwen kan je ook winnen door kleine aanpassingen te doen, zoals je betaalmiddelen aanpassen aan je doelgroep. Hoog tijd dus om iDEAL aan te vragen of eens onderzoek te doen naar andere betaalmogelijkheden.
Go that extra mile
De kunst van een goed draaiende abonementsservice is je klant tevreden houden. En dat doe je door het leveren van een beleving. Hoe je dat doet, is erg sectorafhankelijk, maar voor zowat alle abonnementsservices is het creëren van een community een meerwaarde. Denk verder dan alleen je product of dienst en bedenk hoe je je klanten nog kan verlichten, inspireren of misschien wel charmeren. Dive deep. Weet wat je doelgroep bezighoudt, ken alle pijnpunten en ga op zoek naar nieuwe manieren om net dat beetje extra aan te bieden.