Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Markt smart home producten blijft groeien

 

Consumenten kopen steeds meer smart home producten. Uit recent onderzoek van Multiscope blijkt dat inmiddels meer dan 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens minimaal één slim apparaat in huis hebben. Dat is 57% van de huishoudens. In 2021 lag dit percentage op 52%. In een jaar tijd werden fors meer smart home producten verkocht. Nederlanders hadden in 2021 voor 2,9 miljard euro aan slimme gadgets in huis. Inmiddels is dat 5,2 miljard euro.

Populaire smart home gadgets

Slimme producten uit de categorie ‘huishouden en comfort’ zijn het populairst. Op een kleine afstand volgen artikelen op het gebied van zonwering en garagedeuren. De populariteit van andere segmenten is een stuk kleiner. Dit betreft beveiliging en veiligheid, verlichting en schakelaars, slimme speakers en energie en verwarming. Met bijvoorbeeld een Google Nest Hub zijn de verschillende apparaten vanuit een centraal punt aan te sturen en met elkaar te verbinden. De belangrijkste redenen om te kiezen voor smart home gadgets zijn gemak, comfort en de mogelijkheid om kosten te besparen. De meest gehoorde reden om vooralsnog niet voor dergelijke producten te kiezen is volgens het onderzoek dat de huidige apparatuur nog niet voldoet of dat consumenten de meerwaarde nog niet zien. Wie benieuwd is naar de nieuwste slimme producten kan kijken op Gadgetsdaily.nl.

Bezorgdheid over slimme technologie

Ondanks dat smart home producten ontzettend handig zijn, gaat niet iedereen er zonder zorgen in mee. Uit onderzoek van Motivaction en Omnicon PR Group blijkt dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking bezorgd is over de groeiende invloed van slimme technologie. Veel mensen (59%) zijn bijvoorbeeld bang om de controle te verliezen over hun persoonlijke gegevens. Ook denkt 54% dat de smart home apparaten meeluisteren met de gesprekken in huis. Het vertrouwen in de slimme technologie mag dus nog wel wat groeien. Slechts 21% vertrouwt de apparaten voor honderd procent. Aan de andere kant heeft gelukkig slechts 15% een negatieve ervaring met smart home producten. Het wantrouwen staat overigens niet op zichzelf. Dit heeft namelijk te maken met de heersende twijfel over de macht van Big Tech-bedrijven. Drie op de vier personen vindt dat dergelijke grote bedrijven teveel macht bezitten. Slechts 18% heeft vertrouwen in de wijze waarop deze bedrijven privégegevens verwerken.

Kloof digitale innovatie en consument verkleinen

Moderne technologie kan het leven verrijken en gemakkelijker maken. Het wantrouwen ten opzichte van innovaties, zoals smart home producten, moet weggehaald worden. Om de kloof tussen digitale nieuwigheden en de consument te verkleinen zijn zorgvuldige voorlichting door producenten en een actief optreden van de Nederlandse overheid nodig. Dit is echt essentieel om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen in de digitale transitie. Klanten goed informeren, het gesprek aangaan met belanghebbenden en een uitgekiende marketingstrategie door bedrijven zijn kortom een must. Gelukkig zijn er online veel waardevolle tips voor ondernemers te vinden om dit vorm te geven. Denk aan websites van belangenorganisaties voor bedrijven, de informatiekanalen van de overheid en allerhande nieuwsmedia. Iedere dag weer verschijnen er relevante artikelen over de nieuwste ontwikkelingen en trends.

 

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7356209). © Jaarbeurs IT Media.

?

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.