Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Lezers lezen: Communicatiesystemen

 

Vrouw Smartphone

Telecommunicatiespecialist en Computable-expert Maarten Oberman heeft zijn kennis over communicatietoepassingen samengebracht in een vijfhonderd pagina’s tellend boek, ‘Communicatietoepassingen, het primaire bedrijfsproces’. Het boek is bestemd voor een brede doelgroep van directeuren, cxo’s, beheerders, adviseurs, studenten en leveranciers die te maken hebben met verbetering, vernieuwing of beheer van communicatiesystemen. Drie lezers van Computable geven op persoonlijke titel hun mening over dit handboek. Zij geven het gemiddeld een acht.

Pascal Schiks, ontwikkelaar/beheerder, Pascon

Wat mij direct opviel is de manier waarop het boek is opgezet. Het is de bijbel om op managementniveau mee te kunnen praten en denken met hen die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor implementatie, beheer of anderszins uitvoer geven aan een project. Natuurlijk richt het boek zich op moderne communicatietechnieken in de brede zin des woords, maar veel van de inhoud herken ik eerder als algemene richtlijnen, zoals die ons uit de ict-wereld bekend zijn.

Hoewel de auteur dit wellicht niet in eerste instantie voor ogen had, heb ik het idee dat het boek ook voor medewerkers in uitvoerdende functies een welkome bijdrage kan leveren. Veel vaktechnische begrippen worden kort en duidelijk uitgelegd en de vele in de automatisering gebruikelijke afkortingen worden ook nog eens uit de doeken gedaan. Daardoor wordt je niet overvallen door een stortvloed aan kretologie, waar je als niet-techneut snel van overloopt.

Naast de techniek gaat Oberman ook uitgebreid in op de diverse financiële en zakelijke aspecten van systemen (voor mij als techneut wellicht de grootste eye opener). Het boek is op een prettig leesbare manier geschreven en biedt een goede index, wat het heel geschikt maakt als naslagwerk. Daar ict vandaag de dag onlosmakelijk met bedrijfsvoering verbonden is, zal dit boek voor een managementopleiding een aanrader zijn. Ik geef het boek daarom een acht.

Christophe Benoit, bedrijfsleider, Bulcaen Debode (Brussel)

Als ondernemer ben ik er me bewust van dat communicatie de basis vormt van efficiënt bedrijfsbeheer. Hoe meer er wordt gegroeid, hoe meer men binnen een bedrijf moet gaan steunen op technologisch support. In deze context geeft het boek een duidelijk en gedetailleerd overzicht ook voor niet-techneuten.

Toen ik het boek las had ik mijn laptop net iets meer dan drie jaar, de grens om te gaan hernieuwen volgens het boek. Dit zette me tot denken aan; een nieuwe batterij, nieuwe batterijlader, operating system vervangen waardoor ik in de problemen kwam met drivers en tijd verloor. Alles bij elkaar had ik het boek wat eerder moeten lezen, zou me geld bespaard hebben.

Het boek wil ook aansluiten bij de visie van Paul Graham: Live in the future, then build what’s missing, door een visie te geven over wat er in de toekomst op ons afkomt. Om een concurrentiële positie te krijgen of te behouden uiterst belangrijk. Handige lectuur die helpt in de keuze tussen time-out of upgrade, voor mij een dikke negen.

Roberto van Houwelingen, solution architect, Ahold Europa

Het omvangrijke boek Communicatietoepassingen leest als een naslagwerk, met veel informatie over vooral de telefoonnetwerk-infrastructuren. Een aanrader voor ict-professionals die betrokken zijn bij eventuele vervanging van oude telefooncentrales en bedrijfsmobieltjes door VoIP-telefonie.

Terecht kiest de schrijver in het boek voor een bedrijfsproces gedreven structuur: Communicatie-infrastructuur is dienend aan de bedrijfsprocessen.

Waar ik in het kader van bedrijfsprocessen en communicatie wel een opinie van de schrijver had verwacht - maar niet gevonden - betreft portals en al dan niet virtuele desktops. Het boek heeft als leidraad echter vooral de communicatie-infrastructuur voor directe samenwerking tussen medewerkers en met klanten en leveranciers, met de nadruk op telefonie.

Stokpaardjes in het boek zijn dat we langzaam maar zeker volledig naar internet protocol (ip)-gedreven communicatie-apparaten gaan, en dat presence - je communicatie-status in buddylist - als cruciale toepassing zal bovendrijven.

Een stoorzender in het boek, is voor mij vooral het onvolledige afkortingen-overzicht. In sommige delen van het boek vliegen de afkortingen je om de oren, en lang niet altijd staan ze verklaard. Natuurlijk zoekt een moderne burger dat desgewenst via internet op, maar het stoort de leesflow.

De vermelding dat het boek voor universiteiten en hogescholen geschikt zou zijn, waag ik te betwijfelen, wegens het geheel ontbreken van een notenapparaat. Toch geef ik het boek een zeven.

Prettig was voor mij de vogelvlucht die je krijgt voorgeschoteld om de revolutionaire ontwikkelingen van telefooncentrale tot smartphone app-bellen in historisch perspectief te zien. En ik ga mijn 'presence' consistenter bewaken, na lezing van dit boek.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4896842). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.