Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Drie leadgeneratie-tools op de pijnbank

 

Computable Expert

Marielle Dellemijn
CRM ondernemer, CRM excellence. Expert van Computable voor de topics Management en Digital Innovation.

Voor ict-dienstverleners is het marketing proces steeds complexer geworden. Een belangrijke reden hiervoor is het gebruik van de diverse digitale kanalen. Marketeers moeten niet alleen social media, maar ook content marketing, webconversie en marketing automation onder de knie krijgen om de online attentie te krijgen die men zoekt. Gelukkig zijn er digitale tools die helpen om het beslisproces van de klant te beïnvloeden. Wij hebben er drie getest.

Vaak wordt in eerste instantie een landingspagina op de site ingezet om de opt in te krijgen van potentiële klanten, maar de conversie daarvan is relatief laag. Volgens onderzoek van de Weidert Group is de gemiddelde conversie van een landingspagina gebaseerd op minder dan 1,5 procent. De vraag is dan ook op welke manier websitebezoekers die op zoek zijn naar relevante content om hun besluitvorming mee te ondersteunen, verder behartigd kunnen worden. Hiervoor hebben we drie opties getest.

Salesfeed

Eén mogelijkheid is om gebruik te maken van een ip-marketing/leadgeneratie platform. Wij hebben het tool Salesfeed getest. Een dergelijk ip-marketingtool levert informatie over de organisaties die worden herkend als bezoekers op de site, het gedrag dat wordt vertoond en de tijd die wordt besteed op de pagina’s. Dat is nog relatief eenvoudig, maar op het moment dat je terugkerende bezoekers kunt herkennen en hen op basis van dit feit kunt beïnvloeden met zogenaamde triggers en liquid content, wordt het een spel op een veel hoger niveau. Op dat moment wordt een bezoek omgeturnd tot een verkoopkans.

Natuurlijk is het van belang dat deze leads in het verkoopproces terecht komen. Een koppeling met de crm-omgeving is dan ook noodzakelijk, zodat de lead vanaf het eerste moment opgepakt, bewerkt en geconverteerd kan worden met zoveel mogelijk automatismen die door beschikbare workflows uitgevoerd worden. Zodat het salesteam gewaarschuwd wordt als er zich een verkoopkans voordoet en de actie proactief zichtbaar wordt. Want een reactieve crm-omgeving werkt niet en dan zijn de inspanning en het succes van de leadgeneratie niet in verhouding met elkaar.

Onze mening: Salesfeed biedt een uitstekende manier om potentiële verkoopkansen te herkennen en de bezoekers op de website te beïnvloeden. Het is zeker een aanrader om hier gedurende een maand zelf ervaring mee op te doen.

Snip.ly

Snip.ly is een eenvoudig tool dat het mogelijk maakt om een eigen boodschap toe te voegen aan een stuk content op internet. En omdat er dagelijks meer dan een miljard stukken content worden gedeeld, is er altijd wel relevante content waar een marketeer de eigen call to action aan toe wil voegen.

Door dit te doen wordt de bedrijfsnaam en de call to action gecombineerd met relevante content van derden. Een groot voordeel hierbij is dat als het om content gaat die goed wordt gevonden en veel aantrekkelijke lezers heeft,daarmee het bereik voor een marketeer aanzienlijk wordt verbeterd.

Door de content te delen in je eigen netwerk via social kanalen, bied je je netwerk additionele kennis, waar je eigen merk en expertise aan gelinkt worden. De Snip linkt dan bijvoorbeeld door naar je eigen site of naar een bepaalde call to action.

De gratis versie biedt al de nodige mogelijkheden om de boodschap bij elk stuk content aan te passen aan de inhoud. De betaalde versie biedt additionele mogelijkheden om onder andere huisstijl zaken door te voeren en de verschillende versies van de boodschap te bewaren voor hergebruik.

Onze mening: Snip.ly is een leuke manier om met content van derden waarde toe te voegen in je eigen netwerk en op die manier de link naar de gewenste call to action onder de aandacht te brengen. Free Publicity en leadgeneratie mogelijkheden op basis van interessante content van derden waar je zelf weinig effort voor hoeft te doen.

Upviral

Upviral is een tool waarmee op eenvoudige wijze een marketing actie viraal kan gaan. Met als doel bijvoorbeeld het downloaden van content, het meedoen aan een actie en het delen van informatie. Ook hierdoor wordt de content veel uitgebreider verspreid dan de eigen mailinglijst, en wordt het bereik van de call to action aanzienlijk vergroot doordat de doelgroep de boodschap zelf verspreid.

Ook hier geldt dat het netwerk via de social media wordt ingeschakeld. Door het verder delen verdient een beloning, bijvoorbeeld het ontsluiten van additionele informatie, het winnen van een prijs et cetera. Een veel toegepaste opzet van Upviral is om het netwerk in te zetten om nieuwe relaties aan de eigen e=mai- lijst toe te voegen. En op die manier de vijver met potentiële klanten waar men toegang toe heeft, te vergroten.

Conclusie

Als marketeer is het lastig om echt bij te blijven in deze snelle online-wereld, zelfs voor marketeers die werkzaam zijn binnen de ict. De hier geteste tools kunnen een goede aanvulling zijn voor het online marketing-spectrum dat wordt gebruikt. Gewoon zelf ook even testen, want bijblijven is voorop lopen in digitale marketing!

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6186461). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.