Managed hosting door True

'Workation-gevoel' helpt Trengo aan nieuw personeel

Utrechts softwarebedrijf opent kantoor met Bali-vibe

 

Het Utrechtse softwarebedrijf Trengo is naar Bali verhuisd. Ten minste, in het nieuwe kantoor naast Utrecht CS heerst de vibe van het Indonesische vakantie-eiland, inclusief jungle, beekje, zwembad, hangmatten en schommels. De scaleup tast diep in de buidel voor dit workation-gevoel op de 11e etage, maar weet er meer personeel mee te werven.

Trengo levert een platform voor zakelijke communicatie. De webdienst bundelt verschillende communicatiekanalen en vereenvoudigt daarmee het contact met klanten en de interne opvolging van tickets. Het bedrijf werd in 2015 opgericht en maakte vooral de afgelopen jaren een aanzienlijke groei door. Het aantal klanten neemt serieuze vormen aan, vooral middelgrote ondernemingen.

Personeel

"Bali was de oplossing voor het wervingsprobleem"

Ook het personeelsbestand groeide flink. In 2017 werden de eerste medewerkers aangenomen, in 2020 waren het er in totaal twaalf, in 2021 zeventig en inmiddels staat de teller op ongeveer 125. Er werken ruim dertig nationaliteiten. De klanten zitten overal ter wereld, de medewerkers allemaal in Utrecht.

Het vinden van nieuw ict-talent is niet eenvoudig, vooral niet als de arbeidsmarkt zo overspannen is als nu. Bedrijven en regio's tuimelen over elkaar heen in de strijd om de beste professionals. Zeker met techmagneet Amsterdam op twintig minuten treinafstand. Hoe krijgt een jong Utrechts softwarebedrijf mensen zover om voor hen te kiezen?

Office resort

Bali was de oplossing voor het wervingsprobleem, bedachten Trengo-oprichters Patrick Meutzner, Igo Trampe en Marcel van de Weerd. 'In plaats van een kantoor op Bali, wilden we Bali naar Nederland halen. Een office resort met dat vakantiegevoel', vertelt ceo Meutzner.

En dus zitten de medewerkers van Trengo sinds het najaar van 2022 tussen 1500 tropische planten, vijftig bomen en een kabbelend beekje. Hangmatje hier, schommel daar, rieten meubels overal. En dat op 45 meter hoogte, halverwege een gloednieuwe betonkolos met glazen gevel, pal naast Nederlands grootste treinstation.

Het workation-gevoel, de goede fysieke bereikbaarheid en de focus op medewerkerstevredenheid en -diversiteit lijken hun vruchten af te werpen. Het aandeel sollicitanten die ingaan op een contractaanbod, steeg sinds de verhuizing naar het office resort van zeventig naar negentig procent.

Naar kantoor

"Met hybride werk is het lastig om mensen betrokken te houden"

Mensen komen graag naar kantoor en dat wordt ook wel van hen verwacht, vertelt 'people'-directeur Niels van der Heijden. 'We motiveren ze om naar kantoor te komen. Dit doen we onder meer met thema-lunches, cultuurdagen en natuurlijk met al die planten en Bali-attributen. De planten zorgen voor minder stress en betere concentratie. We bieden onze collega's groeimogelijkheden en geven ze eigenaarschap op hun taken. Buitenlandse medewerkers krijgen taalles.'

Hybride werken proberen we te beperken, vult algemeen directeur Meutzner aan. 'Het is dan lastig om mensen betrokken te houden. Bovendien is er een informele vergaderstructuur, waardoor veel beslissingen buiten de officieel geplande meetings vallen en thuiswerkers die dus zouden mislopen.' Hij vertelt dat er wel rustmomenten en rustplekken op kantoor worden gecreëerd.

Prijskaartje

Aan het hippe vakantiekantoor hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Denk aan een vierkantemeterprijs van 250 euro per jaar. Ook de aankleding kost een duit. De meeste meubels zijn circulair geproduceerd, maar wel ingescheept vanuit Indonesië. Toch maakt operationeel directeur Igo Trampe zich geen zorgen om het geld. 'Het gaat om grote bedragen, maar we zien dit als besparing op de wervingskosten. Ons kantoor is zo onderscheidend dat we veel minder moeite hoeven doen om nieuw talent aan te trekken.'

Anderhalf jaar geleden is de grote Amerikaanse investeerder Insight Partners bij Trengo ingestapt voor 31 miljoen euro, na een eerdere seed-ronde door het Nederlandse Peak. En de omzet, die nu rond de tien miljoen euro ligt, gaat naar verwachting binnen een of twee jaar waarschijnlijk verdubbelen. Om de toekomstige groei aan te kunnen, huurt Trengo nu al drie verdiepingen in de Utrechtse kantoortoren. Een daarvan staat nog leeg, bedoeld voor onderhuur.

Het kantoor van Trengo werd op 10 februari 2023 officieel geopend door Susanne Schilderman, wethouder Economische Zaken van gemeente Utrecht.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7472175). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in
Vacatures CRM

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.