Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Lessen voor het managen van nearshore-teams

 

Computable Expert

drs. Hugo Messer
CEO, Bridge Outsourcing B.V.. Expert van Computable voor de topics Outsourcing en Loopbaan.

Een aantal maanden geleden heb ik een artikel geschreven over wat het wereldwijd werken met teams, offshoring, nearshoring en samenwerken op afstand zo interessant maakt. Ik heb een kritische schoonvader die me vertelde dat ik een aantal valkuilen had beschreven waarin ik was gevallen en hij vroeg me ‘maar wat heb je geleerd van de fouten die gemaakt hebt?’ Deze vraag probeer ik in dit artikel te beantwoorden. Ik geloof dat het kan voorkomen dat anderen dezelfde fouten begaan.

Ik vond het niet leuk om zo veel fouten te moeten maken. De eerste jaren had ik geen idee over wat men moet doen om samen te werken met iemand in India of Oost-Europa. Ik maakte alle fouten die je maar kunt bedenken: het huren van de verkeerde mensen, het werken zonder proces, zonder hulp van een online project management tool werken, het communiceren via chat alleen, werken met leveranciers die niet betrouwbaar waren, vast komen te zitten tussen klant en leverancier, en niet in staat zij om een ??project te leveren aan een klant. En dan nog een berg met fouten gepaard gaande met de opening van een kantoor in India zonder enige voorafgaande ervaring of Indiase contacten.  

>Het huren van de verkeerde mensen
Hoewel het gemakkelijk leek om goede programmeurs te huren, je kunt immers objectief de kwaliteit van iemands code beoordelen en redelijkerwijs analytische skills beoordelen, bleek dit in werkelijkheid tegen te vallen. Voor het hebben van een goede samenwerking op afstand zijn technologische en analytische skills slechts deel van de vergelijking. Communicatie is het meest cruciale aspect en het is belangrijk om juist voor die skill te recruiten. Ik heb ook geleerd dat het huren van waarden belangrijk is. Twee van onze kernwaarden die de grootste impact hebben op het succes van ons persoonlijk werk met klanten zijn ‘openheid’ en ‘verantwoordelijkheid’. Ik heb daar eerder ook een artikel aan besteedt. 

>Het werken zonder proces
De menselijke spirit is van ‘gewoon door blijven gaan’. We vinden een goede programmeur of team op afstand en sturen de eisen op en verwachten dat het op die manier goed uitpakt. Ik heb geleerd dat het cruciaal is wanneer je werkt met mensen op afstand, cultuurverschillen of een andere taal, dat je afspraken maakt over ‘hoe je te werk gaat’. Als je hier van te voren niet over nadenkt en mensen op dezelfde manier werken zoals ze gewend zijn, tenzij ze bij toeval de juiste routines hebben ontwikkeld, zal je offshore project falen.

>Zonder hulp van een online project management tool werken
Technologische ontwikkelingen hebben hierbij veel geholpen. Veel mensen gebruiken tools zoals Jira, pivotaltracker, github en bitbucket, maar zeven tot acht jaar geleden werd er vooral met email en skype gewerkt. Als je niet vanaf het begin een overzicht maakt, gebruik makende van een online tool dat communicatie, status, bugs, vragen, et cetera, bijhoudt, zal je project na de tijdje ontsporen.

> Alleen communiceren via chat
Het opvallende is dat deze methode absoluut kan werken. We hebben een aantal klanten die alleen via chat werken en tevreden zijn. Maar wat je mist, is de persoonlijke relatie en de verbale communicatie. Ook neemt het meer tijd in beslag dan praten. Het is veilig om achter je pc te zitten, dat geldt zeker voor programmeurs op afstand. Maar het is belangrijk dat je een relatie opbouwt en daardoor efficiënt kunt werken. Scrum is een van de instrumenten die je helpt bij het werken op afstand. Scrum werkt alleen via praten en video en niet met chat. 

> Werken met leveranciers die niet te vertrouwen zijn
Toen ik begonnen was met Bridge, werkte ik alleen maar met leveranciers. Degene waar ik mee werkte kregen problemen met het aantal programmeurs dat ze hadden om de hoeveelheden werk te verwerken. Waardoor je uitbreidt naar andere partners. Het is moeilijk om de juiste partner te vinden en dat kost ook tijd. Maar ik heb geleerd dat je daar ook de tijd voor moet nemen. Ik heb ook geleerd dat het voor ons beter werkt om onze eigen mensen te hebben, want zo kunnen we zelf beslissen wie we aannemen. Gebaseerd op skills en kennis, maar ook op waarden, hoe ze werken, hoe we een team spirit op kunnen bouwen en hoe we comfort en geluk creëren in ons team. Daarover heb ik vorig jaar een artikel over geschreven. 

> Noodgedwongen tussen klant en leverancier komen
Hier heb ik ook een belangrijke les geleerd: om offshore coöperaties succesvol te maken, moeten er zo min mogelijk managers tussen de klant, die vraagt om de creatie van een software programma, en de persoon die het programma creëert, zitten. We hebben projecten gehad waarin een eindklant een webshop wilde, hiervoor een uitgever inhuurde, die op hun beurt een web agency inhuurde, die vervolgens ons inhuurde, en wij huurden uiteindelijk een nearshore team. Vanuit ieder bedrijf was een project manager betrokken, dat betekent op zijn minst vijf project managers. Als één slaapt, faalt het project. Het beste scenario voor een succesvol project is wanneer de eindklant direct met de programmeur praat. Wanneer de skills hiervoor ontbreken, kan een web-agentschap ingehuurd worden om op afstand te praten met de programmeur. Een positieve bijkomstigheid van deze methodiek is het besparen van kosten!

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4804591). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.