Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Groei IT-budgetten bij grote ondernemingen

 

Computable Expert

Marco Gianotten
Managing Director, Giarte Media Group. Expert van Computable voor het topic Outsourcing.

Brancheorganisatie Nederland ICT brengt jaarlijks een marktmonitor uit. Voor 2013 wordt voorspeld dat er slechts 0,3 procent meer wordt uitgeven aan ict door het bedrijfsleven. Ook ING, Rabobank en onderzoeker IDC komen met magere groeicijfers. Kwakkelen we lekker door in onze sector? Afgaand op het huidige vertrouwen van consumenten en mkb’ers zou je al die somberheid kunnen extrapoleren naar 2014.

Het probleem met vertrouwensindexen is dat ze niet over concrete uitgaven gaan. Of vanuit een ander perspectief: iedereen heeft een mening, maar slechts weinig personen hebben het geld. Degenen die werkelijk veel besteden aan it zijn de cio’s van de grote bedrijven. En daar is een duidelijke kanteling te zien naar sterke groei.

CIO’s krijgen meer financiële armslag. Wanneer je op zoek bent naar een indicatie hoe de it-markt zich gaat ontwikkelen, dan moet je inzicht hebben in de budgetten van grote bedrijven. Uit onze onderzoekscontacten met cio’s van Nederlandse, grote bedrijven blijkt dat de markt sterk gaat groeien: 2013 is een keerpunt na jarenlang cost cutting en budgetverlaging. We zien twee belangrijke drivers voor de groei: het oplossen van de technology debt en de verschuiving binnen marketingbudgetten naar sociale media en big data (en dus it).

De inhaalslag begint. Menig cio heeft al een substantiële verhoging van zijn budget weten te bewerkstelligen. Belangrijkste drijfveer is een kordate aanpak van de technology debt. Dit is de achterstand in het moderniseren van de it-infrastructuur en kernsystemen. ABN Amro, ASML, Enexis en KPN zijn met z’n vieren al goed voor een investeringssom van ruim een miljard euro voor de komende drie jaar. Dat geld gaat naar vernieuwing van de it. Niet alleen worden verouderde software vervangen en systemen vernieuwd, ook wordt geïnvesteerd in een hogere beschikbaarheid en beveiliging van bedrijfskritische systemen zoals websites en mobiele applicaties. De recente DDoS-aanvallen laten zien dat het menens is.

Groei digitale marketing voedt it-investeringen. Er gaan meer euro’s om in marketing dan in it. En een steeds groter deel van dat marketinggeld gaat naar it voor de digitale communicatie en interactie met klanten. Apps, big data en sociale media zorgen er voor dat marketing+it een cross-over discipline wordt. Die trend zet door, want businessmodellen worden steeds ‘digitaler’: fysieke producten worden connected en data een asset. It is dan niet meer sec overhead, maar een winstgenerator. Dit levert een tweede boost op in de uitgaven aan ict. De cio van Philips, Jeroen Tas, heeft een heldere opvatting over de digitale transformatie van de core business: ‘In 2020 is Philips een softwarebedrijf dat concurreert op customer intimacy.’

Alles wijst er op dat de groei van ‘digitaal’ de negatieve druk van de economische crisis zal weerstaan. Onze conclusie op basis van de intenties van de voortrekkers: de BV Nederland gaat de komende jaren miljarden extra besteden aan bedrijfskritische it. Veel cio’s gaan al in 2013 flink investeren. Ik ben heel benieuwd naar de forecast van Nederland ICT voor het jaar 2014.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4729040). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.