Wie zijn it uitbesteedt, wil er zeker van zijn dat de dienstverlening kwalitatief in orde is. Bovendien is het belangrijk dat je kunt rekenen op continuïteit van de outsourcingspartner. Als je hierbij kiest voor een traditionele aanpak, kijk je naar grootte en financiële draagkracht van de outsourcingspartner. Wie het dan nog niet vertrouwt, dwingt de leverancier zo nodig een ‘back-up-partner’ te zoeken die als een soort borg fungeert.
Het kan innovatiever en daardoor wat mij betreft ook zekerder. Kijk daarbij niet in de eerste plaats naar de outsourcingspartner, maar naar zijn klanten. Let daarbij op vijf specifieke kenmerken:
- De grootte van de klanten. Wat is de jaaromzet, hoeveel mensen werken er en hoe kapitaalkrachtig zijn deze klanten?
- De diensten die de klanten afnemen. Welk type diensten nemen zij vooral af? Gaat het om commodity of ook om gespecialiseerde services?
- De stabiliteit van de klanten. Zijn de klanten gevestigde partijen die tegen een stootje kunnen? Lopen ze al enige tijd mee?
- De mate van afhankelijkheid van it van de klanten. Zijn de klanten in hoge mate afhankelijk van hun outsourcingspartner of kunnen ze probleemloos snel switchen naar een ander?
- De mate van zelfstandigheid van de klanten. In hoeverre mogen de klanten zelf beslissingen nemen over hun outsourcingsbeleid? Ligt de bevoegdheid centraal in het buitenland of decentraal bij de lokale vestigingen?
Stel nu dat de outsourcingsleverancier voor veel grote kapitaalkrachtige klanten werkt, die veelal gespecialiseerde diensten afnemen. Het gaat om solide partijen die behoorlijk afhankelijk zijn van hun outsourcingspartner. Als ze onderdeel zijn van een internationale onderneming hebben ze de nodige vrijheid om zelf te beslissen met wie ze in zee gaan en op welke manier.
Dat alles biedt aanmerkelijk meer zekerheid voor de continuïteit van dienstverlening dan één kapitaalkrachtige back-up-partner. Mocht de outsourcingsleverancier om wat voor reden ook ooit in de moeilijkheden komen, dan is er heel snel een ecosysteem van sterke klanten te creëren dat in ieder geval in staat is ad hoc de continuïteit te garanderen. Daarna is het zelfs mogelijk om - als daar voldoende draagvlak voor is - structureel te werk te gaan en de dienstverlening ook op de lange termijn zeker te stellen.