Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Lang leve het kantoor

 

Computable Expert

Svenja de Vos
CTO, Leaseweb. Expert van Computable voor de topics Infrastructuur en Onderwijs.

De meeste werkgevers waren voor de crisis niet per se voorstander van thuiswerken. Nu worden we min of meer gedwongen om vanuit huis aan de slag te gaan. En wat blijkt? We zijn net zo productief als op kantoor. Of net zo onproductief, het is maar hoe je het bekijkt.

Er wordt gesproken over een revolutie. Het bedrijfsleven is in een machtige zwaai volledig gedigitaliseerd én het fileprobleem is opgelost. Het bevalt zowel organisaties als medewerkers zo goed dat ook na de crisis iedereen thuis blijft werken. Weg met die irritante kantoortuin. Is dit echt zo?

Balans tussen werk en privé

"Thuiswerkbeleid van bedrijven wordt straks wel wat flexibeler"

Het idee van thuiswerken is dat je een betere balans hebt tussen werk en privé. In theorie heb je natuurlijk minder of zelfs geen reistijden en zet je tussendoor even de wasmachine aan. Zo houd je een hoop privétijd over en is de wasmand leger dan ooit. In theorie dus.

De werkelijkheid ligt iets anders. Nu de woon- ook een werkplek is geworden, is er geen scheiding meer tussen werk en privé. Voorheen had je nog een moment in de auto of trein dat je mentaal de switch kon maken van kantoor naar thuis en andersom. Nu zit je na het uitschakelen van je laptop binnen enkele seconden aan het avondeten met het hele gezin, terwijl die laatste call nog door je hoofd zoomt. Bovendien is het thuis veel makkelijker om nog even langer door te gaan. Of om na het avondeten toch nog even dat laatste mailtje af te tikken. Meer balans? Ik geloof er niks van.

Het thuiswerkbeleid van bedrijven wordt straks waarschijnlijk wel flexibeler. Standaard een dag of twee in de week - of drie als het zo uitkomt omdat je de loodgieter binnen moet laten - thuis. De andere dagen op kantoor. Waarom? De bedrijfscultuur verandert niet in twee à drie maanden tijd. Bovendien kleven er genoeg uitdagingen aan het thuiswerken. Communicatie blijft bijvoorbeeld een heikel punt. Alles wat je voorheen tijdens één-op-één-gesprekken of vergaderingen besprak, moet nu ineens digitaal. Voor een simpele vraag moet je nu bellen met een collega. Of nog erger, een Zoom-call opzetten. Of je stelt een vraag via Slack of Skype en krijg je een paar uur later een keer antwoord.

Op kantoor gaan veel van dit soort zaken gewoon sneller. Bovendien is de werkvloer de plek waar schoolverlaters de fijne kneepjes van het vak leren door naar meer ervaren collega’s te kijken. Ambitieuze jonge honden vinden er een mentor. Er wordt talent ontdekt en kennis en creativiteit gedeeld. Dit soort situaties zijn digitaal nauwelijks na te bootsen.

Bedrijfscultuur smeden

Ook het bouwen van hechte teams wordt lastig wanneer iedereen thuiswerkt. Nieuwe virtuele teams kunnen weliswaar prima vanuit huis werk verzetten, maar het is en wordt zo geen hecht team. Dat zit ‘m in de kleine dingen, zoals suffe grapjes bij de koffieautomaat, samen een biertje drinken na werktijd, of er tijdens de lunch achter komen dat je dezelfde hobby’s of interesses deelt met een collega. De optelsom van al deze ervaringen, smeedt een band en daarmee de bedrijfscultuur.

Wanneer iedereen thuis achter een scherm zijn of haar ding doet, bouw je niet aan de bedrijfscultuur. De loyaliteit van een werknemer aan een organisatie wordt daarnaast grotendeels bepaald door de sfeer en collega’s. Langdurig thuiswerken betekent dat datawerknemers ‘hun’ bedrijf ervaren als niet veel meer dan een lijst met activiteiten die ze uitvoeren. Het logo is bij wijze van spreken inwisselbaar. Daarom is mijn voorspelling dat we straks gewoon weer met z’n allen in die vermaledijde kantoortuin zitten. Al dan niet op anderhalve meter afstand.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6944860). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.