Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Coderen als basisschoolvak is zinloos

 

De laatste tijd wordt er in de media regelmatig geroepen dat er meer aandacht moet komen voor techniek, en dan in het bijzonder ict. Een goed initiatief en nobel streven, maar wie zegt dat kleuters moeten leren coderen, slaat de plank finaal mis.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het ermee eens dat de aangeboden lesstof over het algemeen meer divers mag zijn. Het onderwijs moet flexibeler worden en meer ruimte bieden voor de verscheidenheid aan persoonskenmerken. De wijze waarop ons onderwijs op dit moment is georganiseerd, dwingt leerlingen en studenten allemaal in hetzelfde systeem, met als resultaat een soort eenheidsworst zonder smaak of kraak. Dit staat haaks op creativiteit en innovatie, zaken die van wezenlijk belang zijn voor het in stand houden en uitbouwen van onze kenniseconomie.

Misschien nog wel kwalijker; ons onderwijssysteem belemmert jongeren om te excelleren in waar ze goed in zijn. Want ga maar na, als iemand op het vwo uitblinkt in bètavakken, maar onvoldoende scoort op zijn talen, zal hij toch een stapje terug moeten doen naar de havo. Op die manier kan een mogelijke glansrijke carrière als natuurkundige zo maar in de kiem worden gesmoord. Ons onderwijssysteem is in aanleg niet gericht op het ontwikkelen van talent, kerncompetenties, creativiteit en vernieuwing.

Leven in de digitale wereld

" Het onderwijssysteem in Nederland bereidt leerlingen onvoldoende voor op het leven in de digitale wereld."

Wanneer het gaat over de kenniseconomie, dan wordt bètatechnisch-talent een bijzondere rol toegedicht. Techniek, wetenschap en ict vormen in Nederland echter niet een vanzelfsprekend onderdeel van de algemene ontwikkeling. Het onderwijssysteem in Nederland bereidt leerlingen onvoldoende voor op het leven in de digitale wereld. Het brengt hen vooral vaardigheden bij die hun ouders nodig hadden, met een bijrol voor digitale skills. Meer aandacht voor ict in het onderwijs is dan ook geen luxe, maar bittere noodzaak. 

Ict speelt tegenwoordig zo’n gigantisch grote rol in het bedrijfsleven en bij overheden, dat het eigenlijk te gek voor woorden is dat scholen en universiteiten hier zo weinig aandacht aan besteden. Het zou een grote stap voorwaarts zijn als leerlingen en studenten al tijdens hun opleiding leren wat de basisprincipes zijn van een informatiesysteem, hoe die bedrijfsprocessen ondersteunen en hoe applicaties worden ontwikkeld.

Je hoort tegenwoordig veel mensen ervoor pleiten dat scholieren daarom moeten leren programmeren en coderen. Deze ‘deskundigen’ slaan de plank finaal mis en spreken in de verleden tijd over de toekomst van het onderwijs. Want ontwikkelaars van de toekomst programmeren en coderen helemaal niet meer, ze modelleren. Met behulp van visueel, modelgedreven ontwikkelplatformen zijn in korte tijd hoogwaardige applicaties te ontwikkelen, uit te rollen en gedurende de gehele applicatie-lifecycle te beheren, zonder dat hiervoor harde programmeerkennis is vereist. De code wordt met één druk op de knop automatisch gegenereerd door het platform, geheel foutvrij en onafhankelijk van de onderliggende technologie. Niet voor niets kijken wij - als it-dienstverlener die maatwerkapplicaties ontwikkelt - bij het aannemen van nieuwe medewerkers vooral naar hun analytisch vermogen. Naar hun programmeerkennis vragen we niet eens, want een moderne ict’er automatiseert zijn eigen werk.

Maar er is hoop. Steeds meer onderwijsinstellingen, onder andere Hogeschool Windesheim, nemen low-code applicatieontwikkeling op in het curriculum van hun informatica- en ict-studies. Naar mijn mening is dit dé manier om het oplopende tekort aan ict’ers een halt toe te roepen. Want de moderne ontwikkelaar van informatiesystemen heeft lang niet altijd meer een pure ict-opleiding genoten. Integendeel, het zijn mensen met hele verschillende achtergronden en die vóór alles begrijpen hoe moderne bedrijven in elkaar steken en waar hun kansen liggen om te innoveren. Het enige dat ze nog hoeven te leren is hoe je het fundament voor een it-systeem legt, het adc van informatiekunde zeg maar.

Eric ten Harkel, oprichter en directeur van Coolprofs

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6312026). © Jaarbeurs IT Media.

5

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.