Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Lifecyclebeheer is de oplossing voor budgetparadox

 

Computable Expert

Ronald Ravel
Country Manager Benelux en B2B Director voor Centraal- en Zuidoost-Europa, Turkije, Israël en de Benelux, dynabook Europe BNLX. Expert van Computable voor de topics Management, Mobility en Beheer.

Met de opkomst van mobiel werken neemt de druk op it-verantwoordelijken toe om te voorzien in de juiste tools en devices om dit mogelijk te maken. Ondertussen is er vaak maar relatief weinig it-budget beschikbaar voor het onderhoud en beheer van devices. Lifecyclebeheer van devices is een onderscheidende factor waarmee resellers dit probleem op kunnen lossen.

Laptops zijn een integraal onderdeel van veel zakelijke it-strategieën. En nu steeds meer bedrijven mobiel werken mogelijk maken voor hun personeel, zullen laptops een steeds prominentere plaats innemen. Tegelijkertijd verwacht meer dan de helft van de it-afdelingen niet dat er meer budget beschikbaar komt voor technologie-aankopen. Hierdoor ontstaat de paradox dat it-verantwoordelijken onder druk staan om de positieve impact van technologie op omzet en efficiëntie te bewijzen, terwijl ze ondertussen meer moeten doen voor hetzelfde budget.

Zelfs de it-verantwoordelijken die het geluk hebben meer budget tot hun beschikking te krijgen, hebben te maken met de verwachting dat dit geld geïnvesteerd wordt in technologieën zoals kunstmatige intelligentie (ai), edge computing en cloudoplossingen, waardoor er weinig budget overblijft voor devices. Dit betekent dat het lifecyclebeheer van devices steeds belangrijker wordt. Dit biedt mogelijkheden voor resellers wanneer ze lifecyclebeheer als dienst aan kunnen bieden en it-managers zo kunnen ondersteunen om maximale waarde uit hun hardware te halen.

Kans voor resellers

"Channelpartners kunnen pakketten op maat aanbieden"

In plaats van devices aan te bevelen op basis van het aloude principe ‘kosten versus functionaliteit’, moeten channelpartners nadenken hoe ze hun aanbod het beste kunnen laten aansluiten bij de wensen van hun klanten op de langere termijn - en hoe ze kostenbeheer hierin kunnen opnemen. Het PC-as-a-Service (PCaaS)-model, waarbij de focus ligt op het eenvoudiger maken van het lifecyclebeheer van devices, biedt mogelijkheden om aan die wensen op de langere termijn te voldoen. Channelpartners kunnen pakketten op maat aanbieden, waarbij ze de samenwerking aangaan met leveranciers voor het bieden van continue support.

Belangrijk bij het aanbieden van PCaaS-pakketten is om van tevoren te bepalen welke eisen werknemers stellen aan hun device, om vervolgens te bepalen welke doelen in het lifecyclebeheerprogramma centraal moeten staan. Draait het bijvoorbeeld vooral om kostenreductie, of is het vrijmaken van tijd voor het it-team het belangrijkste doel? Zodra de doelen zijn vastgesteld en de modellen gekozen, is de configuratie van de devices de volgende stap.

Gebruiksklare devices

Er moet altijd veel gedaan worden voordat een device klaar is voor gebruik. De voorbereidingsfase biedt resellers een uitstekende mogelijkheid om advies te geven en bijvoorbeeld pakketten aan te bieden waarin een configuratie-service is opgenomen. Zo worden er devices geleverd die direct gebruikt kunnen worden. Tijdens deze fase kunnen de laptops ook worden aangepast aan specifieke netwerk- en securityvoorwaarden via vooraf ingestelde bios-instellingen. Het leveren van devices die gelijk gebruikt kunnen worden zal klanten gemoedsrust geven - bovendien verlicht het de druk op het it-team.

Naast de configuratie van een device maken organisaties zich vaak zorgen over de uitrol. Te vaak is dit nog een tijdrovend en complex proces dat voor een onderbreking van de werkzaamheden zorgt binnen organisaties. Door het aanbieden van implementatie-ondersteuning, kunnen resellers deze zorgen wegnemen en een frictieloze implementatie bieden. Dit houdt in dat de installatie on-site wordt uitgevoerd door deskundige technici. Zij kunnen oude devices ontmantelen, data migreren en nieuwe modellen klaarzetten. Zo nemen ze de angst voor werkonderbrekingen weg en bespaart het interne it-team bovendien kostbare tijd.

Langdurige ondersteuning

"Downtime van devices is een groot probleem in de huidige ultra-mobiele zakelijke wereld"

Downtime van devices is een groot probleem in de huidige ultra-mobiele zakelijke wereld. Zodra apparaten zijn geconfigureerd en gebruikt worden, moeten ze goed beheerd en onderhouden worden. De redenen voor resellers om te kijken naar PCaaS-oplossingen die standaard on demand supportdiensten bevatten, zijn flexibiliteit, gemak, snelheid en kostenefficiëntie.. Denk bijvoorbeeld aan reparatie op locatie of het aanbieden van een vervangend model. Nog beter is een centrale portal waarin bedrijven hun mobiele vloot kunnen beheren, technische informatie op kunnen vragen en supportverzoeken realtime kunnen volgen.

Een andere belangrijke reden is security. Bij een cyberaanval, fysieke schade of wanneer een device per ongeluk wordt geformatteerd, kunnen bedrijven belangrijke gegevens kwijtraken, met alle financiële gevolgen van dien - nog los van de reputatieschade. Dataherstel is daarom onmisbaar, of het nu gaat om het terughalen van per ongeluk gewiste bestanden of het op afstand leeghalen van gestolen devices.

En besteed ook aandacht aan de laatste levensfase van een device. Wanneer vervanging noodzakelijk wordt, is het van belang dat een device duurzaam en zorgvuldig wordt ontmanteld. Eventuele gevoelige bedrijfsdata die op het device staat, moeten secuur verwijderd worden. Het verwijderen van verouderde it moet daarom ook onderdeel vormen van een PCaaS-aanbod.

Toegevoegde waarde

Door uitgebreide mogelijkheden te bieden voor het lifecyclebeheer van devices in plaats van enkel losse apparaten te verkopen, ondersteunen resellers hun klanten in het reduceren van kosten, het bieden van duurzame oplossingen en het verhogen van werknemersproductiviteit. Door lifecyclebeheer onderdeel te maken van een PCaaS-gedreven it-strategie kunnen it-managers beter bijdragen aan het behalen van zakelijke doelstellingen. Voor resellers is het van belang dat ze de resources en kennis hebben om klanten ervan te overtuigen dat de aanvankelijke kosten van levenslange device-ondersteuning in het niet vallen bij de waarde die op de lange termijn wordt gecreëerd.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6853675). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.