Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Markt msp's is sterk in beweging

 

Channelweb Expert

Victor Raessen
Directeur/ceo/country manager, Datto. Expert van Channelweb voor de topics Management, Outsourcing en Digital Transformation.

De markt voor managed service providers (msp's) is sterk in beweging. Als het om technologie gaat, zoeken organisaties naar meer efficiëntie en gebruiksgemak. Technologie die vandaag werkt, is morgen alweer achterhaald, want de ontwikkeling van technologie gaat extreem snel. Bedrijven willen processen zoveel mogelijk digitaliseren, omdat ze dan het beste kunnen groeien.

Daarnaast willen ze af van de complexiteit die veel traditionele technologie met zich meebrengt. Dat alles zorgt voor kansen voor de nog steeds groeiende msp-markt. Managed service providers zijn beter dan ooit gepositioneerd om een antwoord te geven op de voortdurend toenemende vraag naar diensten vanuit overheden en bedrijfsleven.

Vooruitkijkend naar de toekomst, zijn er wat mij betreft vijf diensten die kansen bieden voor msp’s.

  1. Predictive Iot resource-planning. Door de snelle technologische ontwikkelingen kan slim omgaan met beschikbare it-middelen het verschil maken tussen winst en verlies. Dit vereist de nodige kennis van wat er in de markt gaande is en dat is typisch iets waar een msp bedrijven  en overheden bij kan ondersteunen. 

  2. Robots. In de manufacturing-industrie neemt de robot een steeds centraler plaats in. Het is voor bedrijven zelf vaak geen strategische taak om deze apparatuur dagelijks te monitoren, te managen en te beveiligen, zoals elk ander it-apparaat. Een msp kan deze taak overnemen, waardoor bedrijven meer tijd overhouden en zich kunnen bezighouden met hun corebusiness en met plannen voor de toekomst, zonder zich zorgen te hoeven maken over de robots in het productieproces. 

  3. Internet of things. Dit concept staat eigenlijk nog in de kinderschoenen, maar levert nu al een overvloed aan data op, afkomstig van verbonden apparaten, sensoren en asset trackers. Het beheer van alle onderdelen van het internet of things vereist niet alleen schaalbaarheid, maar ook specifieke expertise die een toekomstbestendig msp zich eigen kan maken en kan leveren aan zijn klanten.

  4. De virtuele cio. Veel kleine en middelgrote bedrijven moeten belangrijke technologiekeuzes maken, maar missen de schaalgrootte om te investeren in brede kennis. Een msp kan hier helpen door de rol van virtuele cio op zich te nemen en kleine en middelgrote bedrijven te voorzien van strategisch advies over de rol van technologie en digitalisering binnen de organisatie.

  5. Web- en app-ontwikkeling. Op dit moment verzorgen gespecialiseerde partijen in de meeste gevallen de ontwikkeling van apps voor een bedrijf. Na oplevering neemt de organisatie of een msp die in beheer. Door eerder in het traject een rol te spelen en bijvoorbeeld op te treden als hoofdaannemer, kan een msp een centralere rol spelen en profiteert een bedrijf van minder verschillende contractpartijen, wat voor meer overzicht en controle zorgt.

Daarnaast is security een onlosmakelijk onderdeel van al het bovengenoemde. Fysieke en digitale beveiliging worden tot nu toe vooral gescheiden beheerd, maar we zien beide sterk naar elkaar toegroeien. Hier ligt een kans voor msp’s die willen inspelen op de wens van een organisatie om alle beveiliging via één centraal punt te laten beheren.

Kansen benutten

Hoe kan een msp zich het best voorbereiden op het benutten van deze kansen? Om te beginnen is het zaak om de eigen organisatie door te lichten en eens flink op te ruimen door it-legacy te vervangen door moderne technologie. Hierdoor verminder je de complexiteit en kun je meer doen met dezelfde mensen. De volgende stap is het standaardiseren en waar mogelijk digitaliseren van producten, diensten en processen, zodat ze effectief en kosteneffectief te leveren zijn.

Vervolgens is het zaak om producten en diensten zo aan te bieden, dat de drempel voor de klant zo laag mogelijk is. Hoe meer zelfservice bij het afnemen van, en betalen voor diensten en producten, hoe beter voor msp én klant. Als msp moet men goed kijken naar de customer journey en die zo inzichtelijk en makkelijk mogelijk maken voor klanten. De laatste stap is het automatiseren van complex en handmatig werk, en medewerkers vervolgens opleiden voor een ander, uitdagender takenpakket: klanten direct helpen bij hun business door het leveren van de juiste diensten en het geven van adviezen.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6434679). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.