Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Volgende stap in IT is service management

 

Expert

Raymond Beijerling
Senior Service Management Consultant, UNIT4. Expert van voor het topic .

De it’er met back-upcd-rom voor alle desktops binnen een bedrijf is een nostalgisch beeld uit vroegere tijden. Systemen zijn complexer geworden, de aard van hulpvragen is veranderd en veel werknemers nemen hun eigen apparaten mee op de werkvloer. Nieuwe tijden vragen om een nieuwe aanpak; de rol van de it-dienstverlener is grondig veranderd… Een goed service managementsysteem is belangrijk om die veranderingen het hoofd te kunnen bieden.

Het is voor veel organisaties onontbeerlijk om de it-dienstverlening op peil te krijgen met een goed service managementsysteem. De it-dienstverlening gaat tegenwoordig verder dan het blussen van brandjes op het moment dat er problemen zijn en actie moet worden ondernomen. Er komt veel meer bij kijken en het is belangrijk dat een service managementsysteem het palet aan it-taken kan faciliteren.

Hiervoor moeten werkprocessen en software op elkaar worden afgestemd. Dat is een traject dat veel tijd en resources vergt en waarvoor gespecialiseerde kennis nodig is. Toch kunnen moderne systemen zoveel voordelen bieden dat een overstap gerechtvaardigd is.

Dit zijn drie voordelen die  organisaties kunnen ondervinden wanneer zij moderne service managementsoftware implementeren:

1. De it-organisatie maakt een volwassenheidsstap in dienstverlening. 
De focus voor it-afdelingen verschuift van probleemoplosser naar dienstverlener aan de organisatie. Daarbij ligt de focus op afwijkingen en niet op zaken die wederkerend zijn en dus al goed moeten gaan. Met moderne systemen is het mogelijk om inzicht te krijgen in de oorzaken van die problemen, zodat deze kunnen worden weggenomen. Bovendien kunnen moderne systemen veel meer dan incident en probleemmanagement. Met allerlei functionaliteiten als het geautomatiseerd afhandelen van standaardaanvragen of een dienstencatalogus kan de it-afdeling beter voldoen aan de behoefte van de business.

2. Consolidatie van processen, applicaties en locaties. 
Het samenvoegen van gelijksoortige it-applicaties biedt vele beheer-, efficiëntie-, en kostenvoordelen. Veel organisaties onderzoeken de mogelijkheden om processen samen te voegen en een wildgroei in gebruikte applicaties te verminderen. Bij het samenvoegen van processen is het verstandig om deze te vangen in een modern systeem, dat efficiënter werkt omdat processen worden geautomatiseerd.

3. De rol van it verandert naar regievoering. 
Werknemers nemen steeds vaker hun eigen apparaten mee op de werkvloer en gaan sneller zelf naar tools zoeken die hen kunnen ondersteunen. Gebruikers worden zelfredzaam in hun eigen werkprocessen. Het gevolg hiervan is dat zij regelmatig vergeten de it-afdeling erbij te betrekken, maar it wil wel graag de regie behouden. Een service managementsysteem moet daarom niet enkel voorzien in het beheer van de it-assets, maar ook andere processen kunnen beheren die een breder raakvlak hebben. Een andere trend is dat steeds meer organisaties operationeel werk uitbesteden. In plaats van planning en registratie van uitvoering, is er meer behoefte aan monitoring en aansturing van externe partijen. De it-afdeling voert de regie en moet daarvoor de juiste informatie beschikbaar hebben.

Complex traject

Maar… het overstappen naar een nieuw service managementsysteem is een complex traject. De selectie van een dergelijk systeem kan niet over één nacht ijs gaan, want het systeem moet aan allerlei wensen en eisen voldoen en afgestemd worden op de werkprocessen van de organisatie. Het is belangrijk dat het toekomstbestendig is, zodat het niet na vijf jaar niet meer voldoet aan de eisen die dan gelden. Kijk ook goed naar de doelstellingen van het bedrijf en of het systeem daar aan kan voldoen. Het is een hele klus om de software en bedrijfsprocessen op elkaar te laten aansluiten, maar de voordelen onder andere op het gebied van efficiëntie en de werknemerstevredenheid overstijgen die moeite. 

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/5050642). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.