Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De Red Diesel Blues

 

Computable Expert

Marcel van Wort
Managing Consultant, ORANGE BUSINESS SERVICES. Expert van Computable voor de topics Management, Infrastructuur en Security.

Afgelopen week werd ik in ons testlabje naast de generatorruimte wakker geschud door het geraas van onze noodstroomgenerator in het datacenter in Amsterdam. Het was geen reguliere testdag dus om mijn nieuwsgierigheid te stillen, vroeg ik aan de facility manager waarom het ding aanstond. Nu blijkt dat rode diesel vanaf 1 januari niet meer mag worden gebruikt en vanaf 1 juli mag je het zelfs niet meer in bezit hebben of in de tanks.

Rode diesel werd tot nu toe door vele sectoren gebruikt vanwege de lage accijns. Sterker nog, als de inspecteur van de Douane na 1 juli nog sporen van de rode kleurstof, het zogenaamde Solvent Yellow 124 oftewel 'Euromarker', in tanks, leidingen of filters terugvindt, dan volgt er een stevige boete.

Aangezien de noodstroomgenerators in onze datacenters alleen bij een stroomstoring draaien of op onze maandelijkse testdag en je altijd voorbereid wilt zijn op een stroomstoring, zitten de tanks dus altijd vol. Ze blijven ook vol totdat er nood aan de man is. Alleen al in ons datacenter in Amsterdam gaat het om 2500 liter per tank, met een verbruik van ongeveer driehonderd liter per dag. Dat ding staat dus nu al een paar dagen voor Jan met de korte achternaam te draaien en de tank is nog lang niet leeg...

De manier om van de rode diesel af te komen, is de brandstof tegen bijpassende kosten te laten afvoeren of op te stoken vóórdat het 1 juli is. En ja, we kunnen stroom aan het elektriciteitsnet terugleveren, maar dat levert in het geval van ons datacenter in Amsterdam niets op. Simpelweg opstoken, is goedkoper, dus besluiten wij daarvoor te gaan. Het is onbegrijpelijk dat deze regeringsmaatregel ervoor zorgt dat vele noodstroomgeneratoren van datacenters hun rode diesel op deze manier kwijt moeten raken. Bedenk bijvoorbeeld eens wat dat voor ziekenhuizen betekent. Extra kostenposten die daarbij komen kijken, zijn voor het verwijderen van die hardnekkige rode kleurstof uit de leidingen, tanks en brandstoffilters zodat de inspecteur dit niet terugvindt. Natuurlijk ook voor het opnieuw vullen van de tank. Hiervoor is vanuit regeringswege geen enkele compensatie ingecalculeerd.

Voor de periode 1 juli tot en met 31 december 2013 heeft de Douane beloofd dat er landelijk beleid zal worden vastgesteld in gevallen waar rode diesel voorhanden is in brandstoftanks of opslagtanks. Tanks waarin het vóór 1 januari 2013 nog was toegestaan. Dit zal binnenkort bekend worden gemaakt. Ik vraag me echt af hoeveel goeie diesel nu in Nederland voor niets wordt opgestookt als gevolg van deze maatregel en ik ben heel benieuwd hoe hiermee wordt omgegaan in soortgelijke gevallen. Hebben meer professionals last van de red diesel blues? Is dit waanzin ten top of heb ik nu iets essentieels gemist?

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4729024). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.