Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

ICT-innovatie redt de business niet

 

Computable Expert

Reza Sarshar
Projectleider/ Adviseur, Kaizen Projectmanagement. Expert van Computable voor de topics Management, Infrastructuur en Digital Workplace.

Apple komt binnenkort met zijn nieuwe product het horloge iWatch. De innovatiefabriek heeft een aantal functionaliteiten van zijn iPhone en iPad naar dit product doorgetrokken. Terwijl nog veel bedrijven met beide benen vast in hun x86-architectuur op basis van Windows staan, voegt Apple een nieuwe component toe aan de byod-keten. Hoe moeten cio's en cto's omgaan met de ontwikkelingen die direct of indirect hun business kunnen beïnvloeden?

Door de komst van een nieuwe vorm van gebruikersdevices, zoals tablets, worden de komende tijd  verschillende en ook nieuwe besturingssystemen ontwikkeld en aangeboden die hun weg naar het bedrijfsleven gaan vinden. De tijd dat ict-afdeling alleen maar met het besturingssysteem (Microsoft Windows) bezig was, is voorbij. Parallel aan deze verandering gaan we ook enorme ontwikkelingen op  applicatiedomeinen, informatievoorziening en communicatie meemaken. Deze ontwikkelingen hebben niet alleen bij leveranciers, de productontwikkeling en marketing aanzienlijk veranderd, maar ook bij klanten zijn de behoefte en het consumptiegedrag gewijzigd. Kwam de klant voorheen alleen tijdens openingsuren  in jouw winkel om schoenen te kopen, hij koopt ze nu ergens in de loop van de dag of avond, in je webshop waar en wanneer het hem uitkomt.

Concurrentiekracht neemt af

Veel businessmodellen, primaire en ondersteunende bedrijfsprocessen, zoals ict, zijn inmiddels ouder dan tien jaar en vormen een oerwoud aan legacy. Het verdienmodel is niet meer levensvatbaar wanneer dit door inflexibele en verouderde structuur en (werk)processen geen antwoord kan geven op de dynamische beweging en behoefte vanuit de markt. De concurrentiekracht neemt af en voordat  je het weet staan andere leveranciers tussen jou en jouw klanten.

Het maakt niet uit of je een product oplevert (leveranciers uit het bedrijfsleven) of een dienstverlener bent (overheidsinstellingen), je kunt je doelstellingen niet efficiënt bereiken wanneer je gereedschap verouderd of bot is. Wees innovatief en houdt je zaag scherp, dat hoor je ook Stephen Covey in zijn zevende eigenschap zeggen.

Ict als wondermiddel

Tesco (zie video onderaan artikel) is een mooi voorbeeld. De onderneming heeft eerst zijn businessprocessen vernieuwd en daarna van ict-innovaties en -mogelijkheden gebruik gemaakt om efficiënt de gestelde doelstellingen te bereiken en winstgevend te worden.

Jaren lang werd gezegd dat zorg mensenwerk is. Ict in de zorg werd hierdoor als overbodig beschouwd. Na jaren is men er eindelijk van overtuigd dat de ict-mogelijkheden de kwaliteit en efficiëntie, en dus ook de winstgevendheid van dit 'mensenwerk', kunnen verhogen.

Als je je business beperkt hebt tot een fysieke winkel in een winkelcentrum, dan had je zeker in de maand december gemerkt dat je wat omzet gemist hebt door het gebrek aan een online webwinkel. Je traditionele businessmodel sluit niet meer aan bij de behoefte vanuit de markt.

Dit zijn allemaal mooie voorbeelden van hoe ict je business kan helpen om meer veerkracht te krijgen. Je vergist je als je denkt dat ict een wondermiddel is. Nee, innovatie is het toverwoord!

Ict kost alleen maar geld

Er wordt vaak gezegd dat ict-innovaties alleen maar geld kosten. Als je naar bovenstaande voorbeelden kijkt, dan zie je dat ict-mogelijkheden op zich niet de betreffende business winstgevend kunnen maken. In dit geval kost ict alleen maar geld. De winstgevendheid en de kracht komen uit het vernieuwen van je businessmodel, efficiëntere werkprocessen, verkorten van time-to-market en het verhogen van je slagkracht.

Wanneer je van binnenuit naar het vernieuwen van de business kijkt, dan kun je slim van de ict-mogelijkheden gebruikmaken om de doelstelling te bereiken. Dit is op een hele andere manier naar de business kijken dan wanneer een leverancier met zijn product zegt hoe je naar je business moet kijken!

Windows 8 komt te laat

Negeren van de ontwikkelingen om je heen kan je soms duur komen te staan. Microsoft heeft heel lang de innovatieve bewegingen van Apple genegeerd. Ze bleven stug doorgaan met het doorontwikkelen van hun x86-producten en -architectuur. Toen ze door kregen dat ze aan de innovatierace moesten meedoen, kwamen  ze met Windows 8 voor de mobile devices (tablet en smartphones) waarschijnlijk te laat.

Jaren lang werd geweigerd om de zorgprocessen grondig te vernieuwen. Hierdoor heeft de zorg een achterstand die niet eenvoudig te overbruggen is. Innovatief bezig zijn betekent niet dat je met elke nieuwe ontwikkeling mee moet gaan, maar wel bewust en op gestelde tijden je business van alle kanten bekijkt en die toetst op de wendbaarheid, efficiëntie en de behoefte uit de markt . Wanneer je weet wat aan je business moet verbeteren, dan kun je van de ict-mogelijkheden als hulpmiddel gebruikmaken om de conditie van je business te optimaliseren.

Apple iWatch is maar voorbeeld

De Apple iWatch is maar een voorbeeld, maar er komen zeker nog meer innovatieve producten die hun invloed kunnen hebben op het bestaansrecht van je business, merk, product, dienst en je klanten. Vis niet achter het net, ga tijdig je onderneming vernieuwen en wees je concurrenten voor. Voor een slimme en innovatieve ondernemer bestaat de crisis niet!

Tesco Homeplus Virtual Subway Store in South Korea

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4704821). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.