Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

ICT is mensenwerk pur sang

 

De casussen van mislukte ict-projecten domineren met regelmaat de berichtbeving, alle glorieus geslaagde projecten ten spijt. Analyses over de toedracht richten zich veelal op complexiteit, veranderende behoeften of verstoorde relaties tussen stakeholders. En zeg nu zelf: iedereen kent wel een voorbeeld van een hopeloos uit de hand gelopen ict-project. In de kern draait ict echter om mensen; verwachtingen, veranderingen en bereidheid. Kansen liggen niet in betere projectbeheersing, maar juist in optimale mobilisatie van gebruikers.

In 2010 verschafte de ict-barometer van Ernst&Young al inzicht in succesfactoren van ict-projecten. De top drie bestond uit het beter betrekken van eindgebruikers, betere overleg binnen de organisatie en betere afstemming op de rest van de organisatie. Betere planning, bewaking en bijvoorbeeld risicoanalyses komen pas later in dit geprioriteerde rijtje aan bod. Hoe komt het toch dat juist de drang naar beheersing en controle - en de mechanismen die we hiervoor instellen - de boventoon voeren in alledaagse projecten. Wellicht weten we niet beter. Misschien zijn de softcontrols te ontastbaar voor ons als ict'ers. We hebben immers geleerd om in nullen en enen te denken en bewust niet voor een hr-studie gekozen? Ik denk dat het hoofdzakelijk koudwatervrees is.

Standaarden bestaan niet

Methodieken voor projectmanagement sorteren zeker hun effect en bieden houvast. Ze schetsen een duidelijke aanpak en bieden mechanismen om met 'changes' om te gaan. Er wordt echter geen antwoord gegeven op het betrekken en mobiliseren van gebruikers als sleutel tot succes. En omdat mensen veranderlijk zijn is dit ook moeilijk te standaardiseren.

Elke organisatie kent zijn eigen cultuur, omgangsvormen en trekt een type medewerker aan (of vormt deze). Een doordachte projectaanpak anticipeert hierop. Gelukkig zijn er, voor hen die kansen zien op dit terrein, legio hulpmiddelen zoals het '
interventiewiel van Cozijnsen' om het project beter (bij) te sturen.

Meer autonomie en minder grip

Het zakelijk domein waarbinnen ict-projecten plaatsvinden is aan verandering onderhevig. Ontwikkelingen in andere domeinen, zoals de toenemende behoefte aan individuele autonomie hebben direct effect op het speelveld. Mensen zijn mondiger, zelfredzamer en willen zich authentiek profileren. Ontwikkelingen als de toename van het aantal zzp'ers en het nieuwe werken onderschrijven de toenemende zelfstandigsheidsbehoefte.

Naarmate mensen meer ‘
in control’ willen zijn zal verandering door ict een andere inspanning vragen, zoals een andere wijze waarop we projecten uitvoeren. Het opleggen van nieuwe werkwijzen na de invoering van een erp-systeem leidt anders alleen maar tot weerstand.

Participatiesamenleving

Grip houden op een mechanische wijze dient te verschuiven naar sturing door het effectief toepassen van softcontrols en interventies op organisatie- en individueel niveau. Het organiseren van participatie als voortvloeisel uit individualisering heeft sinds de troonrede van vorig jaar een naam gekregen. Wellicht kan op dezelfde wijze naar de uitvoering van ict-projecten gekeken worden. Het stimuleren van betrokkenheid vergroot immers acceptatiesucces. De kracht van succesvolle ict-projecten ligt in een betrokken en gedreven team van ambassadeurs. In ons vak ook wel ‘key-users’ genoemd. De verandercapaciteit van een organisatie is immers niet groter dan de omvang van het aantal dragers ervan.

Een realistisch en oprecht perspectief schetsen helpt hierbij. Starten met het einddoel voor ogen. Of zoals een bekent citaat van Antoine de Saint-Exupéry verbeeld: ‘Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mannen bij elkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee.’

Vergelijk het met het coachen op een WK-voetbal. Het samensmeden en vormen van het team, met maar één einddoel voor ogen. Dat heeft niets met nullen en enen te maken, maar is mensenwerk pur sang.

Reindert Doorn, adviseur it en verandermanagement bij Docco, advies- en consultancybureau voor (strategische) ICT-trajecten in de financiële dienstverlening

 

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/5180068). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.