Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Tijd voor klantenpassie, ondernemerschap en kennis

 

Samenwerken

Innovatie en veranderkracht van organisaties zijn steeds meer bepalend voor het veroveren of behouden van een concurrerende marktpositie. Technologische ontwikkelingen en business trends zoals het nieuwe werken, bring your own device, big data en cloud-diensten vergroten de behoefte aan flexibiliteit. Er wordt immers van ons gevraagd effectief te reageren en in te spelen op dergelijke veranderingen.

Na jarenlange aandacht voor geld en aandeelhouderswaarde, worden de komende jaren de jaren van vernieuwingen en echte klantfocus. Waar in het verleden hiërarchie en macht hebben geleid tot inflexibele organisaties, moeten we nu de slag maken naar passie voor de klant, ruimte voor ondernemerschap en het verbinden van kennis binnen en buiten ondernemingen. De zogeheten overlevenden zijn organisaties die maximaal in staat zijn zich in de gedachten van de klant te verplaatsten en daarop in te spelen.

Juiste kennis, juiste plaats en juiste moment

Huidige markttrends vragen andere soorten managers en leiderschapsstijlen. Het is uit de tijd om te denken dat managers de wijsheid in pacht hebben. Kennis is immers overal te vinden via internet. Vragen kunnen door de hele wereld worden beantwoord, onder andere via sociale media. Ervaringen kunnen op die manier gedeeld worden. Misschien is kennis van en ervaring met de mediakanalen wel datgene wat het verschil maakt in een dynamische organisatie.

Managers moeten naar buiten kijken om voorop te blijven lopen, in plaats van onderuit te zakken op het pluche. Het gaat niet langer om ‘kennis is macht’, maar om het verbinden van kennis; van medewerkers, klanten, partners en universiteiten. De kracht van de juiste kennis verbinden, op de juiste plaats en op het juiste moment leidt tot echte innovatie. Traditionele managers doen er goed aan inspirerende leiders te zijn, die alle lagen van de organisatie oprecht ruimte bieden om een actieve rol te spelen in een constant veranderende omgeving.

Samenwerken is gewoon leuk!

Geloof in de kracht van samenwerking om organisaties sterker en slimmer te maken. Samenwerken is gewoon leuk! Mensen die elkaar motiveren en stimuleren om grote prestaties neer te zetten; welke manager zou daar niet voor tekenen?

Samenwerken betekent wel heel hard bikkelen. Ook bij de Googles en Apples van deze wereld is het slechts 10 procent inspiratie en maar liefst 90 procent transpiratie. Een open mind, empathie en gevoel voor communicatie is eigenlijk alles wat er nodig is. Daarom is een goed Scrum-team veel aangenamer dan bijvoorbeeld een Prince-aanpak of welke methode en hiërarchie dan ook. Een goede kick-off van de opdrachtgever werkt beter dan een PID-document per e-mail. Wekelijkse zeepkistsessies rond de vrijdagmiddagborrel zorgen voor veel meer duidelijkheid en teamgevoel dan 'management by memo'. Feedback geven en ontvangen, leidt tot persoonlijke ontwikkeling en motiveert. Empathie geeft respect en begrip. Allemaal voorwaarden voor een succesvolle samenwerking.

Geef ruimte voor andersdenkenden

Innovatie komt steeds vaker voor door samenwerking buiten de bedrijfsgrenzen en andersdenkenden binnen teams op te nemen. Daarbij staan inbreng van de rechterhersenhelft voor meer creativiteit, verbeelding en gevoel voor verbindingen centraal. Dit zijn typische denkprocessen die gezien worden als vrouwelijke eigenschappen en juist in de ICT-sector steeds meer een voordeel geven.  

'Neem een kunstenaar op in je managementteam, dan ga je wat beleven!', zegt André de Waal in het boek Ronde vormen in IT. Een kunstenaar kan inspirerende ideeën opleveren. Denk aan Daan Roosegaard die te zien was bij Zomergasten. Deze kunstenaar, ontwerper en ondernemer ontwikkelde het idee van de smart highway. Dit glow in the dark-concept met belijning die overdag oplaadt door zonlicht en ’s nachts licht geeft, is natuurlijk een terechte winnaar van een innovatie-award.

Terug naar vakmanschap en flexibele organisaties

We gaan terug naar vakmanschap en in kleinere eenheden werken, die als samenstel in staat zijn snel te bewegen, reageren en te acteren op de markt. Lifetime employeeship is in rap tempo verdwenen en de markt zal nog meer flexibiliseren. Organisaties zullen een stap moeten maken, van resources inhuren naar kennis verbinden. Organisaties moeten anders gaan kijken naar vakmanschap, samenwerking en aanvullende competenties in plaats van standaard checklists aflopen en meer van hetzelfde. Juist het verbinden van kennis zal leiden tot mooie innovaties en gaat binnen de it-wereld het verschil maken.

Nieuwe organisatievormen ontstaan tussen organisaties en experts die flexibel ingezet kunnen worden, om mee te werken aan nieuwe producten en diensten en om anders te gaan samenwerken: om elkaar te versterken. Uiteraard gaat dit niet vanzelf. Kennis verbinden en ontwikkelen binnen een netwerkorganisatie moet je organiseren.

Voor 2014 wensen wij de markt toe dat er meer aandacht komt voor passie en verbinding, met ruimte voor ondernemerschap en focus op de klant. 

Anita van den Hoek en Geke Rosier, adviseurs bij Forcefive 

Anita van den Hoek (rechts) en Geke Rosier, partners bij Forcefive

Geke Rosier is mede-eigenaar van Forcefive en marketeer in hart en nieren. Zij wordt geïnspireerd door de snelle veranderingen in informatietechnologie. Door het verbinden van mensen, kennis en ontwikkelingen komt zij steeds weer op nieuwe ideeën. Kritisch van aard daagt Rosier de markt uit om op een andere manier naar de actualiteiten te kijken. Zij werkt graag samen met professionals die verschillende achtergronden hebben en uiteenlopende ervaringen hebben opgedaan. Zij gelooft in diversiteit omdat het tot vernieuwing en meer succes kan leiden. Geke Rosier is auteur van het boek 'Ronde vormen in IT', over de zachte kant van it. Techniek en it bieden namelijk carrièrekansen voor iedereen.

Ook Anita van den Hoek is mede-eigenaar van Forcefive. Haar passie ligt bij marketing, ondernemen en it. Zij deinst niet terug voor uitdagingen en doorgrondt graag alle lagen. Zij krijgt energie van opdrachten in complexe omgevingen waar veel betrokkenen, invloeden en impulsen een rol spelen. Van den Hoek zet zaken in gang, werkt aan concrete en structurele resultaten. Zij heeft grote interesse voor het verbinden van marketing met technologische innovaties om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Van den Hoek werkt graag in it-omgevingen als verbinder tussen techniek en klanten.  

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4956851). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.