Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

HBO-/academische testopleiding in de maak

 

Computable Expert

Jos van Rooyen
principal consultant testen, Identify Test Services. Expert van Computable voor het topic Development.

Sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw wordt er intensief gewerkt aan onder andere de ISTQB-certificering. Daarnaast worden er binnen diverse bedrijven specifieke trainingen of masterclasses ontwikkeld op het gebied van software testen. Ook binnen diverse ict-opleidingen komt het vak testen in verschillende vormen terug, bijvoorbeeld als een minor. Een nadeel van deze aanpak is dat er steeds deelgebieden van het testvak worden onderwezen en vaak slechts op globaal niveau.

In de afgelopen jaren zijn op deze manier honderden mensen opgeleid tot software tester. Daarnaast heeft het testvak zelf in de afgelopen jaren een belangrijke groei in volwassenheid doorgemaakt. En juist omdat testen een vak is mag een professionele testopleiding niet ontbreken. Een dergelijke integrale testopleiding op hbo/academisch-niveau binnen Nederland maakt het mogelijk de volgende stap te zetten in de volwassenheid van het testvak.

Vandaar dat in 2012 onder auspiciën van TestNet (Nederlandse vereniging van Testen) een werkgroep is gestart, samengesteld uit deelnemers met vrschillende achtergrond afkomstig uit het onderwijs en bedrijfsleven, met als doel na te denken over een mogelijke opleiding op testgebied op hbo/academisch niveau. Daarbij zijn een aantal subdoelen gedefinieerd, te weten: een inventarisatie naar de reële behoefte (zowel vraag als aanbodzijde), een voorstel voor het curriculum van een dergelijke opleiding en een implementatieplan voor deze opleiding.

Stand van zaken

Een jaar na het instellen van de werkgroep zijn al een aantal (tussen)resultaten geboekt:

De inventarisatie van de huidige situatie is afgerond. Hierbij is een goed beeld gevormd van de stof die op het gebied van testen momenteel wordt gedoseerd op hbo-instellingen en universiteiten. Niet alle instellingen hebben gereageerd maar het aantal reacties is voldoende om een goed beeld te vormen. Opmerkelijk is dat het testen van software bij veel instellingen deel uitmaakt van het curriculum, maar dat de gedoseerde stof slechts fragmentarisch wordt aangeboden.

Via een aantal slagen is met een divers publiek gekeken naar de reële behoefte qua opzet van de opleiding en de te doseren stof. Qua opzet valt te denken aan een volledig nieuwe opleiding, een minor, specialisatie of ingebed in de bestaande curricula.  Momenteel is de denkrichting om de te doseren stof te koppelen aan bestaande curricula.

Het derde punt waar aan gewerkt wordt is het ontwikkelen van een curriculum. Hierbij is gekozen voor een getrapte aanpak. In eerste instantie wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van een curriculum voor de hbo-instellingen. Inmiddels is er een tweede versie in ontwikkeling die wordt afgestemd met onder andere de HBO-I raad. In een latere fase wordt gekeken naar de mogelijkheden om een curriculum te ontwikkelen voor de universiteiten.

Voor het komende jaar staat naast het verder ontwikkelen van deze drie speerpunten ook het opstellen van een implementatieplan op de agenda, alsmede het opzetten van een mogelijke pilot.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4796112). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.