Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Maak je proces mobiel met een app

 

Computable Expert

Hans Don
Business Solutions Manager, Vanenburg Software. Expert van Computable voor de topics Development, Cloud Computing en Infrastructuur.

Mobiel werken is hot. Aangewakkerd door trends als het nieuwe werken voorzien veel organisaties hun medewerkers van een mobiel apparaat of geven hun medewerkers mobiele toegang tot het bedrijfsnetwerk onder de noemer bring your own device. De killer app is e-mail. Maar hoe zit het met de andere applicaties? Welke primaire processen worden er nu eigenlijk echt ondersteund door een mobiele oplossing? Die voorbeelden moet je met een lampje zoeken.

Het beperkte mobiele gebruik van andere applicaties dan e-mail is natuurlijk wel verklaarbaar. De meeste medewerkers gebruiken in hun werk verschillende softwaretools: een applicatie ter ondersteuning van hun primaire proces (denk aan erp of crm), e-mail, Word, Excel. Op een desktop of laptop is het makkelijk al die applicaties achter elkaar open te hebben staan en snel te switchen: een klant mailt je met een vraag over een order. Je kijkt de gemaakte afspraken na in het crm-systeem en ziet in erp dat de order klaar staat om te worden verzonden.

Wil je ditzelfde proces ondersteunen op een iPad, dan heb je meteen al een probleem, want multitasken is op een mobiel apparaat nu eenmaal een stuk minder gebruikersvriendelijk. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de meeste software niet is ontworpen om te gebruiken op een mobiel apparaat, waardoor het gebruikersgemak nog verder verslechtert.

Hoe kan het dan wél? Door niet de applicatie maar het proces als uitgangspunt te nemen. Als je medewerkers niet langer zelf laat bedenken in welke applicatie ze welke taken uitvoeren maar ze op een logische manier door een proces heen leidt, dan stijgt de gebruiksvriendelijkheid met sprongen. Wij noemen dit Process as an App.

Process as an App wil niet zeggen dat alle bestaande software overboord kan en moet worden vervangen door apps voor verschillende processen. Nee, Process as an App maakt juist gebruik van bestaande functionaliteit in de software waar een bedrijf mee werkt. Alleen wordt deze functionaliteit op een voor de gebruiker veel logischer en handiger manier ontsloten.

Een voorbeeld van een proces waarbij deze aanpak is toegepast, is het inruiltaxatieproces bij autobedrijf Broekhuis. Zij gebruikten bij de taxatie van in te ruilen auto’s papieren formulieren, aangevuld met foto’s. Deze formulieren en foto’s worden per fax of e-mail naar handelaren en collega-bedrijven gestuurd, die een bod of richtprijs kunnen uitbrengen. Zodra de biedingen binnen zijn, bepaalt  de verkoper op basis van deze informatie de inruilprijs. De gegevens en foto’s worden handmatig overgenomen in het sales accountmanagement-systeem. Een proces dat al met al per schade een halfuur duurt.

Sinds kort werkt Broekhuis met TIM, de Taxatie Informatie Manager, een cloudgebaseerde Android-app voor op een tablet. Op basis van het ingevoerde kenteken haalt TIM informatie over bouwjaar, type en zelfs accessoires automatisch op uit het informatiesysteem van een externe dataprovider. De verkoper voert alleen nog zelf de kilometerstand in en controleert de gegevens. Daarna maakt hij met de tablet foto’s vanuit verschillende invalshoeken , die automatisch bij het juiste dossier worden opgeslagen. Eventuele schade’s worden vastgelegd en voorzien van foto. Door simpelweg te klikken op gereed en een eenvoudige selectie van contactpersonen gaat er een biedingsaanvraag uit naar deze partijen. Nog voordat de verkoper zijn klant koffie kan aanbieden, weet hij al of er interesse is binnen zijn netwerk voor de in te ruilen auto en heeft hij een indicatie te pakken van de inruilprijs. Indien het tot een deal komt, worden de gegevens en foto’s automatisch overgehaald naar het sales acountmanagement-systeem.

Deze aanpak gaat uit van de mens in het proces én zorgt ervoor dat deze optimaal wordt ondersteund door het mobiele apparaat. Niet alle processen lenen zich hiervoor, maar binnen ieder bedrijf zijn er wel een aantal te vinden waar deze aanpak op toe te passen is.

Wil je mobiel werken echt faciliteren? Begin dan niet bij een cool device, maar bij een cool proces. 

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4730507). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.