Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Webgebruikers, meten is weten

 

Computable Expert

Franco Lavicka MBA
Business Architect en Technical Consultant, Akamai Technologies - Benelux. Expert van Computable voor de topics Internet, Mobility en Security.

Mensen hebben hoge verwachtingen. En dat geldt zeker als het gaat om de prestaties van websites. Eindgebruikers verwachten steeds rijkere, snellere en interactievere belevingen via het web. Klanten hebben hoge verwachting en weinig geduld. Voor je het weet is de bezoeker verdwenen...

Volgens een onderzoek onder eindgebruikers verwacht 89 procent van de tabletgebruikers, 59 procent van de smartphonegebruikers en 83 procent van de pc-gebruikers dat een website binnen drie seconden is geladen. Als je echter kijkt naar de daadwerkelijke laadtijden van websites op smartphones en pc’s, dan wordt al snel duidelijk dat de realiteit er heel anders uitziet.

Net zoals we van iedere nieuwe smartphone verwachten dat hij nog beter en sneller is dan zijn voorganger, zo blijven ook onze verwachtingen over de prestaties van websites almaar toenemen. In 2011 verwachtte 71 procent van de mobiele gebruikers dat webpagina’s net zo snel of sneller zou laden dan op hun desktop computer. In 2009 was dit nog 58 procent.

In 2012 heeft Forrester Consulting heeft onderzoek gedaan naar deze toenemende verwachtingen van eindgebruikers. De resultaten van dit onderzoek zijn te vinden in het rapport Shifting Performance Strategies And Solutions For Mobile And Web Delivery.

It-professionals werd gevraagd of zij van mening waren dat de verwachtingen van eindgebruikers hoger waren dan drie jaar geleden. Een overweldigende meerderheid antwoordde: ja. En het lijkt er ook op dat deze toenemende verwachtingen gelden voor zowel interne als externe gebruikers. Ook gebruikers binnen de organisatie nemen geen genoegen meer met traag ladende web applicaties, als die al werken op de nieuwste browsers en mobiele toestellen. Daarnaast verwachten zowel interne als externe gebruikers steeds meer functionaliteit en steeds rijkere content.

  • 74 procent van de externe en 73 procent van de interne eindgebruikers verwacht snellere web applicaties.
  • 76 procent van de externe en 64 procent van de interne eindgebruikers verwacht ‘rijkere’ web applicaties, met meer functionaliteit en meer mogelijkheden.
  • 61 procent van de externe en 60 procent van de interne gebruikers verwacht dat web applicaties vaker worden geüpdated.

Wat betekent dit nu? Zowel externe als interne eindgebruikers verwachten dat web applicaties steeds rijker, beter en completer worden, met steeds meer mogelijkheden. Maar al die nieuwe mogelijkheden en extra content betekent dat er ook steeds meer data moet worden afgeleverd aan de browser. En tegelijkertijd willen ze dat die apps vliegensvlug werken. Maar is dat zakelijk gezien wel nodig? Zeker weten!

Een business kwestie!

Organisaties over de hele wereld zijn zich ervan bewust dat de prestaties van een website een duidelijke invloed hebben op de bedrijfsresultaten. Het probleem is dat het niet eenvoudig is om rijke, aantrekkelijke en soms interactieve web content snel af te leveren op een steeds grotere verscheidenheid aan browsers, mobiele toestellen, netwerken en locaties.

Het Forrester-rapport brengt een aantal interessante zaken aan het licht, die business managers zich ter harte zouden moeten nemen. Hoewel de meeste organisaties zich bijvoorbeeld wel bewust zijn van het belang van de web prestaties voor de bedrijfsresultaten, blijkt dat nog slechts weinig bedrijven de daadwerkelijke zakelijke impact van deze prestaties meten:

  • Slechts 20 procent van de respondenten meet de zakelijke impact van traag ladende mobiele of web applicaties.
  • 42 procent meet deze impact momenteel niet maar is wel van plan om dit binnen twaalf maanden te doen.
  • 38 procent heeft nog geen concrete plannen op dit gebied.

Je kan je natuurlijk afvragen: maakt het eigenlijk iets uit dat we niet weten wat de impact van de web prestaties op de business is? Ik ben overtuigd van wel. We leven in een tijd waarin it-organisaties steeds meer moeten doen met steeds minder budget. En de verschillende bedrijfsonderdelen zijn op zoek naar goede business cases voor het optimaliseren van mobiele en web prestaties. Wanneer er echter geen inzicht is in de zakelijke impact van deze prestaties, wordt het moeilijk om daarvoor een goede business case op te stellen. Het resultaat? Geen budget en geen mankracht:

  • Slechts 22 procent van de respondenten heeft de web prestaties kunnen optimaliseren met behulp van nieuwe oplossingen en technieken.
  • Bijna 70 procent is zich weliswaar bewust van de noodzaak om de web prestaties te optimaliseren, maar beschikt niet over de business case die nodig is voor de benodigde middelen.

Wat kunnen we hier nu aan doen? Er zijn verschillende oplossingen waarmee die zakelijke impact van web prestaties kan worden gemeten en aangetoond. Deze oplossingen variëren van beperkte gratis tools tot dure en zeer complete tools. Diverse bekende organisaties hebben zich echter gerealiseerd dat optimale mobiele en web prestaties belangrijk zijn voor de zakelijke resultaten. En door dit aan te pakken hebben zij duidelijke verbeteringen in bijvoorbeeld te conversie weten te bereiken. Bekijk hier het voorbeeld van de bekende retailer Walmart.

Je komt er niet omheen: gebrek aan inzicht in de zakelijke impact van web prestaties betekent: geen business case voor de optimalisatie van die prestaties en dat betekent in de meeste gevallen: geen budget. Dus zorg dat je deze impact inzichtelijk weet te krijgen. Alleen dan kan je ervoor zorgen dat vanuit de business aandacht en budget komt voor optimalisatie van deze prestaties.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4696810). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.