Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

IT-afdeling is nog lang niet afgeschreven

 

Computable Expert

Raimond Brookman
Principal Architect, Info Support b.v.. Expert van Computable voor het topic Infrastructuur.

Een vraag die veel iters en managers zich zullen stellen is of de it-afdeling in zijn huidige vorm nog toekomst heeft. Organisaties maken steeds meer gebruik van outsourcing en cloud computing. Als it geen onderdeel is van de kerntaken van een organisatie kiest men er al snel voor om deze taken buiten de deur te houden. Zo hoeven organisaties niet alle kennis in huis te hebben. Maar betekent dit dat de it-afdeling geen toekomst heeft?

Traditioneel ligt de verantwoordelijkheid van de it-afdeling bij het leveren van diensten rond de informatievoorziening van een organisatie. Sommige organisaties kiezen ervoor om maatwerksoftware te realiseren om zo concurrentievoordeel te behalen. Het ontwikkelen van applicaties en functionaliteit is dan een belangrijke taak die bij de it-afdeling ligt. Je ziet echter steeds meer de trend dat oplossingen op basis van standaard pakketten worden samengesteld en de hoeveelheid maatwerk applicaties teruggebracht wordt.

In organisaties die veel met standaard pakketten werken, heeft de it-afdeling vaak een ‘harde’ it-focus: servers, netwerken, et cetera.. Door outsourcing en cloud computing wordt de noodzaak voor deze harde it een stuk minder. Infrastructuur wordt meer en meer ‘commodity’ en daarom verschuift de focus steeds meer naar informatievoorziening en applicaties.

De vraag is misschien ook hier of de it-afdeling nog wel nodig is. Een crm-dienstverlener, bijvoorbeeld, is volledig gespecialiseerd in het crm-systeem en kan vrij snel problemen oplossen en vragen beantwoorden. Een manager kan dit direct met de leverancier opnemen zonder dat hij daarvoor contact hoeft op te nemen met it. Wanneer een nieuwe crm-oplossing uit de cloud geleverd kan worden, hoeft er zelfs geen infrastructuur besteld te worden en kun je meteen aan de slag. En dat is erg handig.

Lange termijn

Dit voorbeeld geeft aan dat iets zelf oppakken en dit buiten it om doen tot een sneller resultaat kan leiden. Op de korte termijn zeker, maar geldt dit ook voor de langere termijn? Als het gaat om de integratie van verschillende systemen en bijvoorbeeld gebruikers- en wachtwoordbeheer, dan is het handig wanneer er een centraal punt is dat dit alles coördineert. Zeker als hierbij een consistent beleid gehanteerd moet worden. Bij het regelen van zaken buiten de it-afdeling om liggen er namelijk ook wel een aantal gevaren op de loer. Voordat je het weet zijn we weer terug bij de eilandjesautomatisering van een aantal jaar geleden, en hangen applicaties als los zand aan elkaar, doordat ze niet in samenhang worden beheerd.

En juist de cloud zorgt ervoor dat integratievraagstukken lastiger worden. Binnen het eigen datacenter is het nog mogelijk om ook op database niveau systemen te integreren. Veelal niet de netste, maar vaak wel een snelle oplossing voor systeemintegratie. Met cloud computing ligt dit uiteraard iets anders, omdat er minder controle is over de onderliggende infrastructuur. Er is meer kennis nodig om systemen te kunnen koppelen en communicatie tussen lokale systemen en cloud-systemen vereist veel kennis van nieuwe technologie.

Een it-afdeling heeft dus zeker toekomst, al zal de rol wel sterk veranderen. Ook al wordt alles geoutsourced, het blijft van belang dat het bedrijf één aanspreekpunt heeft en eenduidig richting leveranciers communiceert. Je wilt voorkomen dat het eerder genoemde losse zand ontstaat en elke business unit zijn eigen it gaat organiseren. De toegevoegde waarde van een it-afdeling ligt daardoor steeds meer op het coördineren/aansturen van leveranciers en meer vraaggericht meedenken met de organisatie in plaats van alleen aanbodgericht werken. Daarnaast is het borgen van integratie, datakwaliteit en beschikbaarheid van de informatiesystemen erg belangrijk. Zowel in de cloud als on-premise. It schuift hiermee dus eigenlijk dichter naar informatiemanagement.

Toegevoegde waarde

Een it-afdeling moet er zelf voor zorgen dat zij toegevoegde waarde aan de organisatie kan blijven bieden. Hiervoor is het belangrijk dat managers weten dat zij bij it niet alleen terecht kunnen voor lastige vragen, maar ook dat er daadwerkelijk meegedacht wordt met vraagstukken binnen de organisatie. It moet die vertaalslag kunnen maken; wat kunnen we inhouse doen en wat gaan we uitbesteden om te voldoen aan de eisen. Daarnaast blijft fysieke hardware natuurlijk nodig voor gebruikers en dit blijft ook de nodige it-processen met zich meebrengen. Security, desktops, laptops, mobile devices, printers, scanners; je kunt veel virtualiseren, maar deze it-zaken moeten op een juiste manier worden gecoördineerd. Standaardisatie en kostenefficiency blijven belangrijke functies van it.

Kortom, de it-afdeling hoeft zich zeker geen zorgen te maken over de nieuwste ontwikkelingen, maar het is wel belangrijk dat zij mee blijft denken met de organisatie. Er wordt steeds meer een rol als informatiemanager verwacht. Verder kijken dan alleen de techniek en de vertaalslag naar de business kunnen maken, daar is meer behoefte aan.
Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4802256). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.