Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Vernieuw#ing in plaats van stor#ing

 

Computable Expert

Marco Gianotten
Managing Director, Giarte Media Group. Expert van Computable voor het topic Outsourcing.

Clusterfucks zullen vaker voorkomen nu we zo afhankelijk – lees verslaafd – zijn van internet. Bijna één op de vijf jonge Duitsers wil liever een jaar zonder seks dan een jaar zonder internet. Een belangrijke reden waarom we meer problemen kunnen verwachten is het megasucces van smartphones en apps. Wat zijn te trekken lessen?

Ben je klaar voor de volgende verstoring? In plaats van blaming and shaming is het beter jezelf af te vragen hoe je als organisatie zo snel mogelijk herstelt en leert van fouten. Dat betekent allereerst: analyse van de oorzaken. In november 2011 lanceerde ING zijn app voor mobiel bankieren in de app store. Twee maanden daarna volgde de eerste zware verstoring (van 22 tot en met 24 januari 2012). Het succes van apps zoals voor mobiel bankieren zet de wereld op z’n kop. Slechts 1/3 van de mobiele gebruikers van Bank of America en Chase in de Verenigde Staten heeft gedurende de maand februari (2013) gebruik gemaakt van hun pc of notebook voor internetbankieren.

Voor Nederland zullen die cijfers niet veel anders zijn. Mobiel wordt hét primaire kanaal. De nieuwe realiteit is een technologisch generatieconflict: piepjonge apps aan de voorkant en bejaarde productiesystemen aan de achterkant. Het is de wereld van snel en flexibel versus stabiel en betrouwbaar. Banken en bedrijven als NS zullen moeten leren leven met die realiteit en met het feit dat er altijd weer een volgende keer komt dat het goed fout gaat. 

Communicatie uit het Brezjnev-tijdperk moet over zijn. Eerst doen alsof er niet aan de hand is en dan vaag communiceren? Zeggen dat ‘het schaamrood op je kaken staat’ bewijst dat de afdeling communicatie niet goed beseft in welk tijdperk we nu leven. Met sociale media is de geest snel uit de fles. In maart vorig jaar stelde een beveiligingsonderzoeker vast dat mobiel internetbankieren van ING onveilig zou zijn. Het klopte dat er een probleem was met een identiteitscertificaat  maar er werden meerdere lagen van authentificatie gebruikt en klanten liepen dus geen gevaar. In de volgende release van de app was het probleem sowieso opgelost. Dat was echter niet de reactie van de communicatieafdeling. Dan heb je alle schijn tegen en word je door de Brenno de Winter’s afgemaakt. Een cio moet zich in dat geval bemoeien met de interne én externe communicatie.

Een ander voorbeeld. Op 22 maart vorig jaar legde een it-verstoring bij ProRail het treinverkeer tussen Amsterdam en de luchthaven Schiphol urenlang stil. Richting de pers werd de oorzaak teruggebracht tot de zinsnede ‘schakelsoftware die niet schakelt’ waardoor ‘het back up systeem niet werkte’. Dat klinkt wel heel erg dom. De werkelijkheid was veel genuanceerder. In de externe communicatie moet je eerlijk zijn, expertise tonen zonder technotaal en geen domme dingen zeggen.

Hoe leg je het uit aan de board? Zware verstoringen leveren ook iets positiefs op: het besef dat je als bedrijf zo afhankelijk bent geworden van it, dat je zult moeten investeren in bijvoorbeeld een active/active omgeving. Je bedrijfskritische systemen zijn dan opgebouwd uit clusters die workloads van elkaar overnemen wanneer een van de clusters vastloopt. Als cio moet je de kans grijpen om de board te overtuigen dat het nu tijd is om niet verder te kaasschaven, maar de juiste beslissingen te nemen. Ofwel: vernieuw#ing in plaats van stor#ing.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4706261). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.