Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Intranet ondersteunt bedrijfsproces

 

Computable Expert

Gijs in ‘t Veld
CTO, Motion10. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation, Cloud Computing en Infrastructuur.

Direct na de deelname van ons bedrijf als hoofdsponsor aan het Intranet Congres 2012 in de Jaarbeurs in Utrecht besloot ik een opiniebijdrage te schrijven, over het daadwerkelijke doel van een intranet en de dreigende mismatch met de 'defacto' doelgroep die zich verantwoordelijk acht voor het intranet bij bedrijven en instellingen.

Vanzelfsprekend is gecentraliseerde en gestructureerde publicatie van alle relevante bedrijfsinformatie een heel belangrijk onderdeel van elk intranet, om zodoende alle medewerkers op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen en procedures: het intranet als een interne website. Door het bieden van social media integratie ('the social enterprise') en samenwerkingsmogelijkheden wordt getracht de eindgebruiker naar het platform toe te trekken, alwaar hij of zij overspoeld wordt met het goedbedoelde 'corporate news'.

Maar, het intranet is tegenwoordig toch meer en meer vooral bedoeld als bedrijfsproces ondersteunend platform, waarbij medewerkers worden gestimuleerd om het als samenwerkingsomgeving te gebruiken en waar ze terecht kunnen voor ondersteuning bij hun dagelijkse werkzaamheden. Door het niet alleen als 'document share' of publicatiepodium te zien, maar juist mogelijkheden te bieden om centrale toegang te verkrijgen tot bedrijfsapplicatie overstijgende informatie en processen kan een omgeving gecreëerd worden waar medewerkers standaard op inloggen, om hun dagelijkse werkzaamheden uit te voeren.

Door een platform neer te zetten dat gericht is op de verschillende personen of gepersonaliseerd naar medewerker, kan een intranet ontstaan waarop men niet alleen kijkt om het laatste bedrijfsnieuws te lezen, maar waar men eigenlijk niet zonder kan om te kunnen functioneren binnen het bedrijf. Een startpagina zou er bijvoorbeeld uit kunnen zien als een drieluik, waarbij op het linker luik de bedrijfsbrede, op dat moment relevante informatie te zien is, op het middelste luik de relevante afdelingsinformatie en op het rechtse luik gepersonaliseerd informatie. Denk voor het rechtse luik bijvoorbeeld aan hyperlinks naar de laatste projectsites en documenten waaraan (mee)gewerkt is en een takenlijst die op dat moment van toepassing is, zoals 'invullen timesheet', 'deelname examen informatieveiligheid', 'indienen maandelijkse declaraties', 'goedkeuren document x' of 'review offerte y'.

Het inrichten van een intranet dat informatie en processen ontsluit uit verschillende achterliggende systemen en diensten en zodoende een centraal, gepersonaliseerd portaal biedt vergt echter wel een goede soa architectuur en de 'buy-in' van de juiste verantwoordelijken binnen de organisatie, waarbij het gedeeltelijk weer een it maar toch vooral ook een 'business' feestje wordt. Hierin moet de juiste balans gevonden worden. Door het toepassen van goede richtlijnen (governance) en integratiepatronen kan een zeer werkbaar intranet ontstaan dat voor iedere stakeholder zeer zinvol en tegelijkertijd goed beheersbaar is.

Door het intranet echt in te richten en te positioneren als een centrale werkomgeving, is het niet langer het domein van de communicatie- of hr-verantwoordelijke binnen het bedrijf of de instelling, maar wordt het een directe verantwoordelijkheid van de cio.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4458991). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.