Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

How to build sustainable relationships with partners

 

Computable Expert

ing. Wilco Ravestein
Channel Director, PAESSLER. Expert van Computable voor de topics Management en Mobility.

Hechte samenwerking binnen de it-sector wordt steeds belangrijker om groei en innovatie te realiseren. Wat heeft een partnership nodig om duurzaam te worden en te blijven?

Een nieuwe samenwerking is vaak spannend, leuk en verrassend, net als een prille persoonlijke relatie. De uitdaging is om dit zo te houden en de relatie uit te bouwen tot een succes waarin beide partijen tot bloei komen. Dit gaat niet vanzelf, want net zoals één op de drie huwelijken eindigt in een echtscheiding, lopen ook veel zakelijke relaties stuk. Hoe hou je het leuk en zorg je dat de relatie goed blijft? Ik ben hier dagelijks mee bezig en daarom heb ik de volgende vier tips voor zowel producenten als resellers.

Wees authentiek

Eén van de belangrijkste lessen die ik in mijn carrière heb geleerd is dat authenticiteit een grote rol speelt binnen een gezonde zakelijke relatie. Natuurlijk hoef je niet direct het achterste van je tong te laten zien, maar jezelf blijven is ontzettend belangrijk. Dat geldt ook voor de partij waarmee je samenwerkt. Respecteer de verschillen die er tussen jullie bestaan, want met name bij partnerships met internationale bedrijven zullen die er sowieso zijn. Dat merk ik als Nederlander met Duitse collega’s en Belgische partners iedere dag. En juist onze verschillen maken de samenwerking leuk en divers.

Maak ’t persoonlijk

E-mail, Whatsapp en Slack: het zijn allemaal superhandige communicatiemiddelen om een relatie mee te beginnen en te onderhouden, maar voor een duurzame samenwerking is meer nodig. Als je een (potentiële) partner echt wilt leren kennen, investeer dan in die persoon of dat bedrijf door op de koffie te gaan en op een persoonlijk niveau met elkaar te praten. Deel ideeën, ervaringen en leer van elkaar, zowel op privé, als op professioneel vlak. Zo ontwikkel je wederzijds respect. Dat is er eigenlijk nooit vanaf het begin, maar heeft tijd nodig om te groeien. Tijdens de samenwerking doe je gezamenlijke ervaringen op, die - als het goed is - leiden tot een stevig fundament onder de relatie.

Stel gezamenlijke doelen

Samenwerking is zoals gezegd juist binnen de it-sector onvermijdelijk. Om wederzijds vertrouwen te kweken zijn gezamenlijke doelen en waarden belangrijk: we verbinden ons namelijk het gemakkelijkst met partijen die gelijkwaardige doelen en waarden hebben. Ikzelf ga regelmatig met resellers zitten om doelstellingen te formuleren, waarmee we laten zien wat de wederzijdse verwachtingen zijn. Zo vermijden we teleurstellingen. Omzetverwachtingen en kpi’s horen ook bij dit soort gesprekken, maar zijn slechts indicatoren die aangeven of je op de goede weg zit. Ze mogen geen aangereikte bijl vormen om mee uit te halen zodra bepaalde doelen niet gehaald worden.

Bouw aan vertrouwen

Doe eens iets positiefs zonder dat het van je gevraagd wordt. Als je iets opmerkt waarmee je de ander kunt helpen met jouw ervaring en kunde, doe er dan direct iets mee en verras je partner. Hiermee bouw je aan het fundament van vertrouwen dat bijdraagt aan een gezond partnership. De managementgoeroe Stephen Covey had het in dit kader over de 'emotionele bankrekening': zorg dat de balans goed is. Dat doe je onder andere door je afspraken na te komen, goed te luisteren, net iets harder te lopen dan nodig is, integer te zijn en door fouten toe te geven. Ik kijk bijvoorbeeld hoe ik partners verder kan helpen door te bespreken hoe ze PRTG (ons product) kunnen combineren met een andere oplossing om hun aanbod sterker te maken. Partners waarderen het altijd enorm als ik hier actief met ze over meedenk.Wij bouwen aan vertrouwen door middel van een zogenaamd 'Uptime Alliance'-programma. Daarin werken we met andere leveranciers samen om het aanbod voor onze partners uit te breiden en onze gezamenlijke klanten beter te helpen.

Hechte samenwerking

Voor mij is een businessrelatie eigenlijk als een persoonlijke relatie: je kunt alleen verder komen door een hechte samenwerking. Wederzijds vertrouwen is daarbij essentieel, of zoals Stephen Covey ooit zei: 'Trust is the glue of life. It's the most essential ingredient in effective communication. It's the foundational principle that holds all relationships.'

Heb je ook een tip voor de ideale samenwerking? Zet ‘m dan vooral in de comments.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6293739). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.