Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

How to sell it-monitoringtools

 

Channelweb Expert

ir. Romain Le Merlus
CEO, Centreon SAS. Expert van Channelweb voor de topics Infrastructuur en ICT-branche.

It-monitoring, voorheen het domein van de it-specialisten, levert de data waarmee 95 procent van de incidenten binnen het it-domein zijn te voorspellen en te voorkomen. Het bewaken van de it-functionaliteit is essentieel bij het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Achter elke bedrijfsactiviteit staat immers een it gerelateerde dienst. Voor een succesvolle transitie naar een digitale organisatievorm is het goed functioneren van it zelfs doorslaggevend. It en de business zijn anders dan vroeger nadrukkelijk tot elkaar veroordeeld.

Ooit waren er een handvol duidelijke leiders op de markt voor monitoringsystemen. Zij verkochten hun raamwerkoplossingen voor hoge bedragen op basis van een enterprise license agreement (ela). Ela’s lijken passé, nu steeds meer nieuwe partijen open source-monitoringoplossingen leveren met aanvullende functionaliteit, diensten en trainingen. Gebruikers verwachten nu meer functionaliteit voor minder geld. Open source zorgt voor een acceleratie van het tempo waarin oplossingen tot stand komen die voldoen aan de marktvraag.

Te ondernemen stappen

Alvorens een it-monitoring oplossing te kunnen leveren, zal een systemintegrator of een value added reseller een open source-monitoringpakket moeten kiezen. Daarvan zijn er wereldwijd enige tientallen met een substantieel aantal gebruikers. De marktpenetratie van de oplossing is niet het enige criterium. Van groter belang voor een reseller zijn de beschikbare functionele uitbreidingen, waarmee de open source-oplossing op maat is aan te passen aan de it-omgeving van de eindklant. Uit een catalogus laat je als reseller de klant kiezen uit extra functies, die geleverd als plug-ins de basisfunctionaliteit aanvullen. De klant betaalt een geringe vergoeding voor een online basisabonnement met daar bovenop een bedrag per plug-in module. De voorgeconfigureerde modules stellen de klant in staat om de open source-oplossing als een geïntegreerd montoring platform uit te rollen. Ze maken het mogelijk om aan elke it-infrastructuur de monitoringoplossing te koppelen, zodat systeembeheerders direct toegang hebben tot een brede reeks it-domeinen in zowel de fysieke, virtuele als hybride sfeer met netwerken, servers, applicaties, opslageenheden, databasesystemen, apparaten enzovoort.  

Achter de meeste volwassen open source-toepassingen zit een professionele softwareleverancier. Zijn verdienmodel en van diens wederverkopers zit in het leveren van aanvullende producten (plug-ins) en diensten (implementatie en training) rondom de monitoringoplossing. Mkb-bedrijven werken bijna altijd met een gering aantal systeembeheerders binnen de organisatie. Die bedrijven willen dus best wel betalen voor producten en diensten die hun beperkte menskracht ondersteunt bij het inrichten en onderhouden van de monitoringfuncties.

Midden- en kleinbedrijf

Het mkb is goed voor 27 procent van de markt voor it-infrastructuur monitoringtools. Veel bedrijven in dat segment zijn niet van nature van plan om te investeren in goede monitoringsystemen. Het installeren van dergelijke voorzieningen zien ze als kostbaar en als een bedreiging voor hun bestaande it-installatie. De voordelen van open source (gratis) software en flexibiliteit die vaak in het mkb ingezet worden, hebben echter ook een keerzijde. Mkb-bedrijven hebben ervaren dat een doe-het-zelf aanpak bij het installeren en uitrollen van open source-systemen niet altijd het gewenste resultaat oplevert. Resellers kunnen hen helpen door het aanbrengen van de voorgeconfigureerde functies van de plug-ins en het inrichten van een volledige monitoringfunctionaliteit voor een gemiddelde Windows of Linux- serveromgeving met bijvoorbeeld een Cisco-netwerk en een MySQL-database. 

Op basis van een maandabonnement vanaf pakweg 125 euro kan de reseller de eindklant adviseren en van de juiste set van plug-ins voorzien.

Return on investment

Airbus, Atos, BT, Kühne Nagel, Orange en Thales zijn afdelingsgericht met een mkb-versie gestart voor een laag abonnementstarief en hebben die systemen ondernemingsbreed uitgerold om uiteindelijk bij de betaalde versie van de software terecht te komen. De betrokken resellers hebben zowel aan de aanvullende dienstverlening als aan de upgrade verdiend.

Wie een mkb-klant heeft waar de bedrijfsvoering volkomen afhankelijk is van de werking van it, kan binnen een kort tijdsbestek in vergelijking met it-projecten van dezelfde impact een werkbare monitoringomgeving voor die partij inrichten. De gunstige roi (return on investment ) verleidt de betreffende klant ten slotte vaak tot commercieel interessant meerwerk voor de reseller.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6216298). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×