Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Mobiele IT in ziekenhuizen niet gebruiksvriendelijk

 

Computable Expert

Bob de Kousemaeker
Managing Consultant, RES Software. Expert van Computable voor het topic Digital Workplace.

Mobiel werken is in de gezondheidszorg niets nieuws. Ziekenhuispersoneel heeft geen vaste werkplek, maar loopt van afdeling naar afdeling. Het personeel maakt steeds meer gebruik van smartphones en tablets, maar toch zijn er nog maar weinig ziekenhuizen die hier op voorbereid zijn en hun it-infrastructuur op een gebruikersvriendelijke manier hebben ingericht.

Dit brengt het risico van schaduw-it met zich mee (de it-afdeling heeft geen controle meer over de gebruikte hardware en software), wat de it-afdeling veel tijd kost, die beter besteed kan worden aan innovatie. Bovendien komt het de productiviteit van het personeel niet ten goede. It-afdelingen zouden veel meer mobiel werken moeten faciliteren in plaats van blokkeren.

Gebruikersvriendelijke it-infrastructuur

Een gebruikersvriendelijke  it-infrastructuur zorgt voor een consistente gebruikerservaring. In een ziekenhuis betekent dit in de praktijk vaak dat de it-afdeling rekening moet houden met mobiel personeel, dat van de ene ruimte naar de andere beweegt en op verschillende locaties gebruik zal maken van verschillende software, hardware en data.

Zo zal een verpleger op de desktop van zijn afdeling bijvoorbeeld zijn rooster willen bekijken en zijn e-mail willen checken, maar tien minuten later op de mobiele desktop van de OK toegang moeten hebben tot een patiëntendossier en de software die de apparatuur aanstuurt waarmee hij patiënten helpt. Tijdens de lunch in de kantine is het daarentegen niet wenselijk dat de patiëntinformatie toegankelijk is, maar zal de verpleger wellicht wel zijn Facebookpagina willen bekijken op zijn eigen tablet.

Wanneer het de it-afdeling lukt om verschillende regels voor verschillende locaties en situaties te implementeren, zonder dat de gebruiker het gevoel heeft dat hij iedere keer op een nieuwe omgeving in moet loggen, kunnen we spreken van een gebruikersvriendelijke it-infrastructuur. Er is dan een hoog niveau van automatisering gerealiseerd, waarbij de gebruiker een consistente ervaring heeft, onafhankelijk van de werkplek of het apparaat dat hij gebruikt. Tegelijkertijd wordt de productiviteit van de werknemer verhoogd, dankzij een slimme implementatie en automatisering van gebruiksrechten.

Virtualiseren en automatiseren

Artsen en verplegend personeel zijn veel onderweg van de ene naar de andere afdeling en dan kan de flexibiliteit die een tablet biedt erg handig zijn. Het is voor zorginstellingen belangrijk dat ze dit soort nieuwe manieren van werken omarmen en zelf de juiste oplossingen bieden in plaats van alleen maar af te wachten, of het gebruik te verbieden. Artsen gaan anders hun eigen oplossingen bedenken om de data die ze nodig hebben van hun pc op hun tablet te krijgen.

Maar je moet er als it-manager niet aan denken dat een arts van een consumentenapplicatie als Dropbox gebruik maakt om patiëntinformatie te verplaatsen. Alleen door op een gecontroleerde manier oplossingen te bieden, houd je persoonlijke elektronica en online diensten voor consumenten buiten de deur.

Een optie is om zelf de elektronica als tablets te leveren, maar een andere (en wellicht goedkopere) optie is virtualisatie van de desktop, automatisering van de toegangsregels op basis van locatie en zorgen dat je de hard- en softwareoplossingen in huis hebt die je personeel wil gebruiken om productief te kunnen zijn, zodat het niet meer uitmaakt welke apparatuur je personeel meeneemt en consumentenapplicaties als Dropbox niet toegankelijk zijn.

Regelgeving en traceerbaarheid

Volgens de NEN 7510-norm moeten zorginstellingen ook nog eens kunnen aantonen wie patiëntinformatie waar en wanneer heeft opgevraagd en wat er met die informatie is gebeurd. Dit geldt niet alleen voor informatie van de eindgebruikers, maar ook voor informatie en systemen die door it-afdelingen zelf wordt gebruikt. Gebruik van persoonlijke elektronica van eindgebruikers en de toenemende complexiteit van de it-infrastructuur, vergroot de hoeveelheid activiteiten die getraceerd moet worden. Indien de gebruikte systemen hier geen rekening mee houden, zal de administratieve werklast en de kans op menselijke fouten toenemen.

Door de inzet van oplossingen die handelingen van eindgebruikers en it-personeel registreert, kan worden voldaan aan de regelgeving die geldt voor zorginstellingen. Oplossingen die dergelijke tracering niet standaard in zich hebben, zorgen vaak voor extra administratieve handelingen. Hoe zorg je voor een verregaande automatisering, die rekening houdt met de wensen van de gebruiker, voor een consistente ervaring zorgt en ook nog aan de regelgeving voldoet? Het antwoord op die vraag is vrij eenvoudig: virtualiseer de workspace en automatiseer handmatige, terugkomende handelingen.

Workspace virtualisatie

Workspace virtualisatie in combinatie met client/server of virtual desktop infrastructuren biedt it de mogelijkheid om gebruikershandelingen centraal te registreren, onafhankelijk van de manier van werken, de locatie of het apparaat waarop gewerkt wordt. Daarnaast zorgt workspace virtulisatie ervoor, dat de gebruikers op basis van de gebruikerscontext (type apparaat en locatie), de juiste toepassingen, informatie en beveiliging wordt geboden.

Het automatiseren van terugkomende beheeractiviteiten binnen de it-afdeling voorkomt overbodige handmatige handelingen en zorgt voor de automatische registratie van alle handelingen. Iedere handmatige activiteit is namelijk moeilijk automatisch te registreren, en vereist dus ook handmatige registratie. De oplossing ligt dus in de oplossingen die je kiest en niet zozeer bij de beheerders; je moet de regels automatiseren, want anders ben je alleen maar bezig met het volgen van de regels.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4918919). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.