Computers beïnvloeden een groot deel van ons leven en niets wijst erop dat dit minder gaat worden. Op een dag werken we misschien samen met robots, maar we moeten nu vooral zorgen dat we kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) straks optimaal kunnen benutten. Het is daarom van groot belang dat bedrijven hun gegevens op orde hebben om de grote honger naar succes van ai te stillen.
Artificiële intelligentie wordt steeds geavanceerder en is in staat tot complexe besluitvorming en herkenning van complexe nuances, maar het duurt nog even tot deze machines ook daadwerkelijk onze gelijken zijn of ons zelfs evenaren.
Voor ai zijn schone, kwalitatieve en vooral heel veel gegevens nodig om te kunnen presteren. Accurate, geverifieerde data zijn essentieel. Ai mist zijn doel als de gegevens niet goed genoeg zijn. Daarnaast zijn deze gegevens alleen van nut als ze op de juiste manier worden beheerd. Omdat ai en deep learning voortdurend evolueren, ligt het voor de hand dat enterprise content management systemen (ecm) een grote rol zullen spelen bij deze nieuwe manier van content beheer.
Digitalisering is essentieel
De bedrijven die als eerste baat hebben bij ai, zijn degene die openstaan voor verandering. Digitalisering is echter een absolute voorwaarde. Digitalisering staat bij veel cto’s weliswaar bovenaan de agenda, maar gebeurt het ook echt? Kunnen en willen zij hun strategieën voor informatiemanagement, bedrijfsmodellen en processen ook daadwerkelijk veranderen en afstemmen op ai? Het merendeel is ‘gevaarlijk’ afwachtend.
Daadwerkelijke ai is nog niet volledig ontwikkeld, maar dat wil niet zeggen dat je met digitalisering moet wachten. Je gegevens moeten op orde zijn. Zonder een deep learning archief, zullen ai-toepassingen worden doodgegooid met gegevens die ze moeten verwerken. Juist om die reden dienen ecm een onderdeel te zijn van de permanente it-strategie. Alle ai-technologieën voor deep content analyse (deep ca), ontologie en natural language processing (nlp) vallen onder cognitieve diensten en zijn via ecm-toepassingen toegankelijk. Daarnaast is ook integratie met bijvoorbeeld statische en semantische modellen mogelijk.
Gegevens zijn cruciaal
Informatie is dagelijkse kost voor ai. En er zal geen voedseltekort zijn. Dankzij technologieën als Industry 4.0 en het Internet of Things (IoT) produceren we steeds meer gegevens. Tegen 2020 zal het datavolume waarschijnlijk vertienvoudigd zijn van 4,4 zettabytes naar een duizelingwekkende 44 zettabytes.
Erp-systemen, zoals SAP, zijn ontoereikend om dergelijke hoeveelheden informatie te kunnen verwerken. Hiervoor is contextgevoelige software nodig waarmee grote hoeveelheden gegevens beheerd en opgeslagen kunnen worden, eventueel horizontaal. Dit is precies waar het bij ecm om draait.
Informatielogistiek wordt een belangrijke factor bij waardecreatie. Informatielogistiek zorgt ervoor dat de juiste informatie bij de juiste persoon op de juiste manier voor een redelijke prijs terechtkomt. Als u nu al doorheeft wat gegevens waard zijn en deze opslaat in een ecm-systeem, bent u vast blij te horen dat u een voorsprong heeft.
Natuurlijk is informatiebeheer voor veel bedrijven complex en uitdagend. Naast SAP zijn er andere bedrijfsapplicaties voor gegevensopslag die in afzonderlijke databestanden en structuren als silo´s zijn opgeslagen. De integratie van deze datasilo’s is doorslaggevend. Al deze informatie moet voor ai toegankelijk zijn om een waardevol en nauwkeurig instrument bij de besluitvorming te kunnen zijn.
Gegevens zijn cruciaal
Tegelijkertijd gaan we anders met machines om. Zo zijn er uitgebreide ecm-mogelijkheden voor natuurlijke spraakverwerking. Een van de pijlers van ecm is dat het bruikbare bedrijfsinzichten verstrekt aan de hand van de beheerde gegevens. Ai zal de grenzen verleggen. Zo zal ecm in- en uitgaande communicatie mogelijk maken. We kunnen een computer vragen naar documenten en zij zullen ze vinden. Draagbare apparaten met sensoren verwerken informatie over ons en sturen deze bijvoorbeeld naar zorgverzekeraars die deze weer onderbrengen in een ecm-archief voor stemverwerking. De mogelijkheden zijn onbeperkt.
Vooruitdenken
Ai zal centraal staan in de manier waarop wij onze samenleving en economie vormgeven. Het zal ons helpen grote maatschappelijke problemen op te lossen zoals de ontwikkeling van slimme, eco-vriendelijke steden. Het zal zorgen voor een doorbraak op het gebied van gezondheidszorg, transport en onderwijs. Het zal ook een belangrijke factor in demografische ontwikkelingen zijn.
Bij oplossingen of beslissingen op basis van grootschalige gegevensanalyse is ai van meerwaarde. Zo heeft ai onlangs grote vooruitgang geboekt op complexe terreinen van onder meer spraakcontrole en -verwerking.
De boodschap aan cto´s is dat zelfgenoegzaamheid ongepast is. Ai zal het komende decennium van grote invloed zijn op het bedrijfsleven. De integratie van datasilo´s gaat gestaag door. Eerdere successen zijn geen reden om niet van menu te veranderen. Innovatieve bedrijven zijn de stuwende kracht achter digitalisering en zullen snel uw marktaandeel opsouperen zolang u ai niet serieus neemt.