Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Nieuwe industriële revolutie dient zich aan

 

Computable Expert

Menno Heesbeen
Regional Managing Director, Redwood Software. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation, Datamanagement en CRM.

De eerste industriële revolutie heeft er voor gezorgd dat eentonige, repetitieve handelingen zijn overgenomen door slimme machines. Als gevolg daarvan is de welvaart enorm toegenomen, zijn er kwalitatief hoogwaardige producten op de markt gekomen en is de arbeidsvreugde van de werknemers toegenomen. De tweede industriële revolutie gebeurt nu, in de backoffice. Eentonige administratieve taken worden geautomatiseerd. Doet jouw organisatie al mee?

Analisten en journalisten uiten regelmatig hun zorgen over slimme machines die het werk van de middenklasse overnemen. Zoals Kenneth Brant, directeur bij Gartner zegt; 'de meeste business en thought leaders onderschatten de potentie van slimme machines om miljoenen middenklasse banen over te nemen in de komende decennia.'

Dat is nogal een uitspraak om te doen. Machines zijn al eeuwen gereedschappen voor efficiëntie. Ze zijn niet zo angstaanjagend als sommigen denken. De resultaten zijn zelfs tegengesteld. In plaats van het op straat zetten van arbeiders, zijn we door slimme machines die repetitief handmatige taken overnemen, in staat om ons te ontwikkelen in meer geschoolde banen, kunnen we minder uren werken en ervaren we meer arbeidsvreugde. Het zorgt ervoor dat medewerkers meer strategisch bezig zijn en meer beslissingsbevoegdheid hebben. En dat is nog niet alles. Nu computers krachtiger, sneller en slimmer worden staan we aan de rand van een nieuwe industriële revolutie. Niet in de fabriek, maar in de business back-office!

Zelfs organisaties die beschikken over hoogstaande technologie hebben grote hoeveelheden manueel en repetitief werk dat moeten worden uitgevoerd door mensen. Deze werkzaamheden vind je vaak in de administratieve backoffice van organisaties. Werkzaamheden zoals facturatie, logistiek, order processing en vele andere administratieve werkzaamheden leunen op grote groepen mensen die veel uren verbranden. Deze taken worden veelal uitgevoerd door hoopgeleide medewerkers waar het salaris meer verband heeft met hun opleiding dan met de dagelijkse taken die ze uitvoeren. Desondanks zijn er organisaties die actief werken aan het veranderen van dit treurige scenario. De nieuwe industriële revolutie brengt intelligente managers terug in hun rol waarbij ervaren medewerkers op een betere plek worden ingezet. En wanneer vindt deze revolutie plaats? Kijk om je heen, het gebeurt NU!

De industriële revolutie 2.0

Tijdens de eerste industriële revolutie, in de 18e eeuw, is het productieproces ingrijpend veranderd. Machines namen meer en meer manuele handelingen over van mensen. Productielijnen konden taken sneller en goedkoper uitvoeren en met meer consistentie. In plaats van arbeiders op straat te zetten, heeft de eerste industriële revolutie gezorgd  voor het bouwen en ontwikkelen van steden, het beschikbaar komen van kwalitatief hoogwaardige koopwaar en het verbeterde de levensstandaard voor iedereen. Natuurlijk waren er veel uitdagingen, maar de resultaten hebben de wereld gecreëerd waar we nu in leven.,

Nu maken we een soortgelijke verandering mee voor medewerkers in de administratieve backoffice, voor kenniswerkers. In de nieuwe informatie economie verspillen de beste medewerkers van organisaties niet langer tijd aan manuele data-entry taken en het synchroniseren van eentonige, saaie processen. Deze taken dienen geautomatiseerd te worden om mensen te bevrijden van repetitieve, hersenloze taken. Met gestroomlijnde en goed op elkaar aangesloten applicaties om administratieve backoffice taken uit te voeren kan iedereen, van data center tot finance personeel meer controle en inzicht verkrijgen over het gehele bedrijfsbrede proces.

Er is geen reden om angst te hebben voor dit soort automatisering. Zonder backoffice automatisering zouden mensen gedwongen zijn om in backoffice omgevingen handmatige vergelijkingen te moeten maken van grootboekrekeningen, inventarislijsten of handgeschreven orders. Er zou geen '24-uurs service' mogelijk zijn en geen 'direct response'.  Backoffice automatisering plaveit de weg voor een beter geïnformeerd en beter werkend business landschap. Het is belangrijk om te begrijpen dat machines nog steeds niet in staat zijn om analyses te maken of beslissingen te nemen zoals mensen dat doen. Automatisering helpt mensen om efficiënter te worden. Het vervangt ze niet!

De toekomst van geautomatiseerde organisaties

Door eentonige, saaie taken opnieuw toe te wijzen aan machines, hebben medewerkers van de administratieve backoffice meer tijd om activiteiten uit te voeren die echt waarde toevoegen. Ze kunnen hun intelligentie gebruiken voor verdere innovatie en groei en minder tijd spenderen aan simpele taken. Dit zorgt ervoor dat organisaties productiever worden dan ooit tevoren.

Organisaties die nog geen actie hebben ondernomen in deze industriële revolutie 2.0, krijgen te maken met achterstand ten opzichte van concurrentie. Nu al leveren organisaties, die deze backoffice automatisering hebben ingevoerd, goederen en diensten sneller, beter en efficiënter dan ooit tevoren. Zonder automatisering zouden Amazon, Google en zelfs Apple niet eens bestaan. De business voordelen zijn van het grootste belang om in overweging te nemen voor iedere organisatie. Dit naast de simpele afweging van kostenbesparing.

'Houd in het achterhoofd dat it-uitgaven normaal gesproken zo’n 4 procent van de jaarlijkse omzet betreffen, terwijl salariskosten vaak tot 40 procent van de omzet kosten in sommige kennis en service branches', zegt Gartner’s Brant. Zelfs de grootste sceptici in het bedrijfsleven kunnen de voordelen van automatisering niet langer ontkennen of verwaarlozen. De toekomst van de geautomatiseerde backoffice belooft om medewerkers beter in te kunnen zetten in taken die waarde toevoegen, terwijl mensen met meer controle en zeggenschap betere analyses kunnen plegen en de concurrentie voor kunnen blijven. Het zal de levens van zowel de organisaties als van de medewerkers verbeteren.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4927774). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.