Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Vermijd de gevaren van een cloudvendor lock-in

Volg het voorbeeld van Snap

Snap, de maker van Snapchat, heeft recent onthuld dat het de komende vijf jaar één miljard aan Amazon Web Services zal besteden, en waarschijnlijk een eigen infrastructuur gaat bouwen. Het bedrijf is een van de grootste rocksterren van internet, en geeft hiermee aan dat het niet vast wil zitten aan een enkele cloudprovider. Een wijs besluit, dat meer bedrijven zouden moeten volgen.

De nieuwe strategie levert volgens Snap ‘redundante infrastructuurondersteuning van onze bedrijfsoperaties op‘, zoals is te lezen in een verklaring op de website van de U.S. Securities and Exchange Commission (SEC).

Dit document was voer voor krantenkoppen, omdat het succes van Snap tot op heden sterk gelieerd is aan Google Cloud. In het document laat Snap weten dat het nog steeds op Google Cloud vertrouwt voor de ‘grote meerderheid’ van zijn ‘computing, storage, bandbreedte en andere diensten,’ en dat ‘elke verandering of interferentie aan ons gebruik van Google Cloud’ zou leiden tot ‘serieuze schade aan ons bedrijf.’

Snap verwacht de komende vijf jaar twee miljard aan Google Cloud te spenderen.
Maar hier komt het enge stuk: ‘Elke transitie van de clouddiensten die momenteel geleverd worden door Google Cloud naar een andere cloudprovider zal lastig zijn en onoverkomelijk leiden tot significante hoeveelheden tijdsbesteding en kosten,’ aldus Snap. Het bedrijf waarschuwt ook dat ‘wanneer onze gebruikers of partners geen toegang hebben tot Snapchat via Google Cloud, of hiertoe moeilijkheden ondervinden, kunnen we gebruikers, partners of advertentie-inkomsten verliezen.’

Cloudneutraliteit

Het mag duidelijk zijn dat het een groot risico is voor Snap om de meerderheid van zijn clouddiensten aan een enkele leverancier te gunnen. Het bedrijf is, zoals The Information recentelijk omschreef, ‘het grootste internetbedrijf voor consumenten dat vanaf de grond opgebouwd is op een cloud-infrastructuur waar het geen eigenaar van is.’ The Information zei verder dat ‘Google enorme kortingen en andere voordelen aan Snap geeft.’

Hoewel kortingen verleidelijk zijn, toch is cloud lock-in een risico voor de bedrijfsvoering en financiële balans van Snap. Door te waarschuwen dat het bedrijf mogelijk een eigen infrastructuur gaat bouwen, kan het zijn cloudleveranciers misschien eerlijk houden. Dit heeft echter alleen betekenis als Snap ook daadwerkelijk in staat is om snel en naadloos zijn it-operaties van de ene naar de andere cloudprovider te verplaatsen, of naar de eigen infrastructuur. Als Snap een cloudneutrale strategie wil volgen en ervan wil profiteren, dan moet cloudneutraliteit een kerntaak worden van DevOps en centraal staan in alles wat het bouwt en in welke systemen gebruikt worden.

Volumekorting

Het risico waar Snap voor vreest, is niet uniek. Vanaf 2020 zullen alle bedrijven in enige vorm van de cloud gebruikmaken. De cloudaanbieders, aangevoerd door Amazon Web Services, Microsoft en Google, zullen strijden om marktaandeel, en zelfs volumekortingen geven. Voor nu lijkt dat geen slechte deal. Veel organisaties gebruiken de cloud vooral voor fundamentele diensten, zoals opslag en flexibele rekenkracht. De onderliggende architectuur is gestandaardiseerd rond Intel-hardware en Linux, die in elke cloud-omgeving werken.

De lock-in wordt zichtbaar wanneer je gaat kijken naar de softwarediensten en applicatielaag. Cloud-providers gebruiken namelijk gepatenteerde api’s die de hoeveelheid code of werk verminderen om apps aan de praat te krijgen. Door die gepatenteerde api’s te gebruiken, zit je vast aan het ecosysteem van de aanbieder. Het verplaatsen van diensten naar een andere cloudaanbieder of naar een on-premises omgeving kost ‘significant veel tijd en geld.’ Precies waar Snap voor waarschuwt.

Geen alternatieven

Organisaties realiseren zich niet dat ze door cloudproviders naar binnen worden gezogen. Bijna alle applicaties leunen op een database. Iedereen die bijvoorbeeld software programmeert voor Amazon’s DynamoDB database zit daarmee in feite vast aan AWS als cloudprovider. Alle software die geschreven is voor DynamoDB is namelijk niet te verplaatsen naar een andere cloudprovider of naar een on-premises infrastructuur. Tenzij de software wordt herschreven, wat duur en tijdrovend is.


Naast de tijd en uitgaven die geïnvesteerd moeten worden om een Google Cloud Service naar een andere provider te brengen, zegt Snap dat het de eigen software en systemen bouwt om gebruik te maken van de services die ‘geleverd worden door Google, waarvoor geen alternatieven zijn op de markt.’ Deze opmerking laat de vraag open of enkel het afnemen van AWS-diensten genoeg is om het risico van een cloud-lock-in te vermijden. Dat is zeker niet het geval als ze de applicatie moeten herschrijven en hun DevOps moeten aanpassen om te profiteren van cloudneutraliteit.

Experts

Spijtig genoeg hebben bedrijven al vaker met vendor lock-in te maken gehad, bijvoorbeeld toen ze ervoor kozen hun it te outsourcen naar aanbieders als IBM. Ze dachten dat ‘experts’ beter waren in het managen van hun it-operaties en dat datacenters beter en meer kosteneffectief waren. In het begin waren de economische vooruitzichten bemoedigend. Maar toen gingen de prijzen omhoog bij drie- en vijfjarige contracten, omdat de outsourcing-vendoren hun uitgaven normaliseerden en marges gingen toevoegen. Ze waren duidelijk niet van plan om voor altijd geld toe te leggen.

Uiteindelijk betaalden bedrijven meer voor het uitbestede werk dan ze in-house betaalden. Toch konden ze de situatie niet terugdraaien, omdat iedereen met kennis van het beheer nu bij het outsourcing-bedrijf werkte, of omdat bedrijven niet langer eigenaar was van hun eigen datacenterinfrastructuur.

Organisaties moeten daarom boven alles een lock-in in de cloud proberen te vermijden. Alleen dan zijn ze in staat om te:

  • Onderhandelen over de prijs
Net zoals de prijs voor it-outsourcing in de loop ter tijd steeg, zo zal hetzelfde ook voor de cloud gebeuren. In 2020 zullen de meeste cloudgebruikers hun rekeningen enorm zien stijgen ten opzichte van de kosten voor een on-premises infrastructuur. De mogelijkheid om een omgeving te kunnen verplaatsen is essentieel.

  • Kiezen voor winnaars
We zijn vroeg in de cloudtransitie, waarvan 451 Research regelmatig zegt dat het ‘de grootste it-kans in decennia betreft.’ Het is te vroeg om te voorspellen welke bedrijven de markt gaan beheersen. AWS ziet er misschien uit als een koploper, maar Microsoft heeft een enorme inhaalslag gemaakt. Wie weet welke innovaties en verbeteringen andere bedrijven in petto hebben? Over drie tot vijf jaar zullen de cloud-aanbieders zich op verschillende gebieden gaan specialiseren. Je wilt dan profiteren van de oplossing die voor jouw organisatie het best werkt.

  • Kiezen voor veiligheid
Niemand is ooit volledig beschermd tegen een potentiële cyberaanval. Wanneer een cloudprovider een lek heeft, moet je wellicht snel kunnen verplaatsen naar een andere cloud. Cloudneutraal zijn, biedt de zekerheid dat dit mogelijk is.

De plannen van Snap hebben blootgelegd dat het voor succesvolle bedrijven de hoogste prioriteit zou moeten hebben om vanaf het begin te sturen op cloudneutraliteit. Dit verzekert dat ze op termijn niet met hoge kosten te maken krijgen naarmate de cloudservicesmarkt zich verder ontwikkelt. Bovendien behouden ze hiermee de vrijheid om hun infrastructuur uit te besteden aan de cloudleverancier die het best aansluit op hun wensen.

Gary Bloom, ceo van MarkLogic

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6012706). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures Development

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×