Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Citizen developers staan voor de deur

 

Het is alweer vijf jaar geleden dat Gartner voorspelde dat in 2014 een kwart van alle bedrijfsapplicaties zou worden ontwikkeld door werknemers buiten de it-afdeling - de zogeheten 'citizen developers'. Hoewel er wel degelijk een trend is te zien dat niet-it'ers zich bezighouden met het ontwikkelen van apps (denk aan de Year of Code), heeft het toch niet zo'n vlucht genomen als in 2009 nog werd gedacht. It-organisaties weten nog steeds niet waar ze de developers vandaan moeten halen.

Een logisch gevolg van deze ontwikkeling is dat men zich afvraagt hoe dit komt. Laat ik beginnen met het goede nieuws: ik geloof dat het tijdperk van de citizen developers er wel aan zit te komen, en nu écht. Het idee was vijf jaar geleden zijn tijd nog een beetje vooruit. Zeker in onze markt (service automation) zien we dat steeds meer zakelijke gebruikers samen met it werken aan de ontwikkeling van apps. Grofweg zijn er drie trends die de populariteit van citizen development aanjagen.

Ten eerste is er de nieuwe generatie werknemers (Millennials) die gewend zijn om zelf technologie te ontwikkelen. Ze zijn opgegroeid in het internettijdperk en gewend aan alle self-service mogelijkheden die dit biedt. Als zij een probleem tegenkomen dat op te lossen is met it, dan krijgen ze dat voor elkaar.

In de tweede plaats brengt cloud computing nieuwe self-service-mogelijkheden met zich mee voor zakelijke gebruikers. Er is al veel over gezegd en geschreven: de grens tussen consumenten-it en zakelijke technologie verdwijnt. Medewerkers willen op de werkvloer dezelfde oplossingen gebruiken waar ze thuis ook mee werken. Dat geldt ook voor cloud-diensten die je zelf kunt ontwikkelen zonder enige programmeerkennis. Niet-it'ers kunnen zo bijvoorbeeld hun bedrijfsprocessen zoals het 'onboarden' van nieuwe medewerkers automatiseren, zonder dat ze daarbij ondersteuning nodig hebben van de it-afdeling.

Tenslotte: als it-afdelingen het niet eenvoudiger maken voor collega's om nieuwe toepassingen te selecteren, creëren en gebruiken, zullen ze hun invloed binnen de organisatie verliezen - ook wel 'rogue it' genoemd.

Dat laatste is niet alleen maar een mogelijk scenario, maar het gebeurt al op grote schaal: volgens een onderzoek van Frost & Sullivan gebruikt meer dan 80 procent van de werknemers SaaS-oplossingen die niet zijn goedgekeurd door it. De gevolgen daarvan zijn elke dag voelbaar binnen it-afdelingen: van beveiligings- en compliance-risico's tot onverwachte kosten. Als medewerkers van it te horen krijgen dat iets niet kan (of pas later, omdat het nu even niet uitkomt), dan gaan ze zelf op zoek naar een alternatief.

Betekent dit dat it 'rogue it' of citizen developers de kop moet proberen in te drukken? Nee, integendeel. Deze ontwikkeling kan zelfs een deel van de druk bij de it-afdeling weghalen, mits goed begeleid en gestroomlijnd. Dat betekent dat de it-afdeling zakelijke gebruikers zal moeten helpen om zelf applicaties te ontwikkelen, op een manier die wel past binnen het beleid van de organisatie.

Citizen developers hebben de potentie om hun vaardigheden en inzicht in de processen van de organisatie snel om te zetten in een oplossing die echt waarde kan toevoegen. Met name ondersteunende afdelingen als facility management, inkoop en finance zijn een groot deel van hun tijd kwijt met het afhandelen en coördineren van interne verzoeken door middel van e-mail en Excel-bestanden.

It-afdelingen kunnen collega's in andere delen van de organisatie helpen om hun dienstverlening te automatiseren. De mogelijkheden om interne processen efficiënter te maken zijn in een paar jaar tijd drastisch verbeterd en als medewerkers niet de support krijgen van it om hun werk te automatiseren, dan zoeken ze hun heil elders. Citizen developers zijn de ontbrekende schakel tussen de technologische mogelijkheden die er al zijn, en het daadwerkelijke gebruik ervan.

Door proactief mee te denken en collega's te stimuleren en begeleiden, kunnen it'ers die brug slaan - als ze er voor open staan.

Richard Poolman, regional director Benelux, Servicenow

 

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/5141883). © Jaarbeurs IT Media.

7

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.