Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Testwereld schudt op grondvesten door tabletrevolutie

 

Computable Expert

Sjoerd van der Maaden
Directeur, SPECIALISTERREN. Expert van Computable voor de topics Development en Beheer.

Afgelopen maart 2013 konden we officieel spreken van een tabletrevolutie. Voor het eerst werden er in Nederland meer tablets verkocht dan notebooks en in december 2012 werd er zelfs meer aan tablets uitgegeven dan aan alle pc’s, netbooks en notebooks bij elkaar.

Consumenten verwachten dat ze vanaf ieder device ongebreideld toegang krijgen tot alle websites, webwinkels en app’s. Ze vinden het vanzelfsprekend dat de omgeving zich aanpast aan het device. Of ze nu een iPhone met een scherm van 4 inch, een Samsung tablet met een scherm van 10,1 inch of een Windows tablet van 7 inch gebruiken, dit mag een goede weergave niet in de weg zitten. Organisaties willen natuurlijk graag inspelen op deze verwachtingen van de consument. Slechte prestaties willen zij vermijden.

Door de tabletrevolutie is het belang van testen alleen nog maar groter geworden. Echter, een revolutie gaat nooit zonder slag of stoot en ook voor de testwereld heeft deze nieuwe ontwikkeling gevolgen.

Met de komst van responsive design…
Om in te spelen op het brede scala aan devices, besturingssystemen en platformen omarmen organisaties massaal responsive design om de optimale webervaring te realiseren. Responsive websites schalen mee met de afmetingen van het scherm (en de schermoriëntatie) van de gebruiker, zonder concessies te doen aan de leesbaarheid van de tekst of de bruikbaarheid van de interface. Een ontwikkeling die roept om een nieuwe testaanpak.

…neemt het belang van de responsiveness test toe
Een responsive gebouwde webomgeving wordt doorgaans aan een zestal functionele testen onderworpen: Functionele acceptatietest (fat), gebruikers acceptatietest (gat), systeemtest, integratietest, ketentest en responsiveness test. Van deze zes testen is de fat het meest essentieel. Deze wordt handmatig en vaak uitputtend uitgevoerd en is daardoor ook het meest tijdrovend.

Simpel gezegd test de fat of de webomgeving doet wat het moet doen. In het geval van een e-commerce omgeving wordt bijvoorbeeld de betaalmethode, de winkelwagen en de bezorgmethode getest. In de laatste fase van het testproces wordt de webomgeving pas onderworpen aan de responsiveness test. Hier wordt het gedrag van de webomgeving onder de loep gelegd aan de hand van omgevingsfactoren, zoals browsers en besturingssystemen. Dat door de tabletrevolutie deze test een cruciaal onderdeel is geworden, staat gelukkig al bij velen als een paal boven water. Als er niet op responsiveness getest wordt kan je er van uitgaan dat de webomgeving niet goed doorgetest is, wat kan leiden tot slechte prestaties.

In de praktijk worden de zes functionele testen zoals hierboven beschreven vaak als losse testen uitgevoerd. Daarnaast zijn er ook nog een drietal niet-functionele testen: de performance test, de load test en de platform compatibility test. Deze testen gaan na of de randvoorwaarden voor een goed werkende webomgeving aanwezig zijn, maar hebben verder niks te maken met de wensen en eisen van de gebruiker. Deze niet-functionele testen gaan bijvoorbeeld na of de webomgeving snel genoeg laadt en of de webomgeving vanaf ieder platform beschikbaar is. Echter, door elke test als los onderdeel van de totale testsuite te zien, wordt er best veel tijd en geld verspild. Dit kan ook anders… 

Sla drie vliegen in één klap

Als je tijdens de fat toch diverse betaalmethodes gaat testen, waarom dan niet elke methode testen op verschillende devices vanaf meerdere platformen? Het is veel efficiënter om de responsiveness test en de platform compatibility test te integreren in de fat. Door tijdens de fat ook te testen op responsiveness en platform compatibility worden alle effecten van de tabeltrevolutie geïntegreerd afgedekt en sla je zelfs drie vliegen in één klap.

Nieuwe ontwikkelingen op technologisch gebied vragen meer dan eens om een nieuwe aanpak. Het is daarom verstandig om bij nieuwe ontwikkelingen, zoals de tabletrevolutie in combinatie met reponsive design, eens opnieuw te kijken naar de huidige werkwijze en na te gaan of bestaande processen nu misschien efficiënter en sneller uitgevoerd kunnen worden. Niemand wordt blij van dubbel werk. Als je een loodgieter nodig hebt omdat je een kapotte douche én een verstopte gootsteen hebt, laat je hem toch ook niet twee keer voorrijden?

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4811808). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.