Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Banksaldiprobleem is gevalletje technical debt

 

Hacker

Software doet bijna altijd wat het moet doen. Soms doet de software het niet, dan kan je even niet bij de webpagina van een leverancier. En heel soms maakt de software er een potje van, dan verandert ineens zonder aanleiding het saldo op je bankrekening. Een paar dagen geleden overkwam dat de klanten van een grote Nederlandse bank. Het gevolg: veel ophef, veel emotie, veel imagoschade voor die bank.

Wat was er nu eigenlijk aan de hand? We mogen hopen dat de organisatie zelf inmiddels de oorzaak achterhaald heeft. Op haar website spreekt de bank over 'een technisch probleem in het boekingsproces'. Voor de buitenwereld blijft het gissen wat dat betekent. In het 8-uur journaal van donderdag 4 april deed hoogleraar informatica Jan Friso Groote een poging:

'Miljoenen regels oude code met daarin nog duizenden fouten, niemand die meer precies weet wat die regels code doen. En dan moet het soms wel mis gaan.'

Een interessante observatie. Veroudering van code houd je niet tegen, de tijd schrijdt voort. Veroudering van mensen ook niet. It-medewerkers met kennis van zaken gaan met pensioen of gaan ergens anders werken. Een proces dat zich sluipenderwijs voltrekt. Totdat je als organisatie op een onverwacht moment hardhandig geconfronteerd wordt met de gevolgen.

Wat we zien gebeuren komt veel vaker voor, alleen (gelukkig) niet vaak met zo verstrekkende gevolgen. De aanwezigheid van fouten in code, de afnemende kwaliteit van code en kennis over die code (in documentatie of hoofden van mensen) staat in de it bekend onder de term 'technical debt'. Een schuld die met het verstrijken van de tijd steeds groter wordt, als je er niets aan doet.

De problemen van afgelopen week lijken daarmee gekwalificeerd te kunnen worden als een 'gevalletje technical debt'. Had dit nu voorkomen kunnen worden? Dat zal ik niet zonder meer beweren. Maar, het zou mij niet verbazen als de bank in het verleden onvoldoende haar technical debt heeft gemanaged. Want daar komt het op aan: technical debt is op zich niet onoverkomelijk (en zelfs acceptabel), maar je moet het wel goed managen. Dus tijdig oude software vervangen, tijdig het weglekken van kennis opvangen, et cetera. Op dat vlak kunnen banken, net als veel andere organisaties, wellicht nog wat verbeterslagen maken.

Jacob Brunekreef
Senior adviseur en trainer softwarekwaliteit
Inspearit en Cibit Academy

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4705155). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.