Digitaal zakendoen zit in de lift en ongeveer de helft van de ceo’s verwacht dat hun industrie gaat veranderen de komende vijf jaar. Zittend op een goudmijn van opnemen en monitoren; zetten bedrijven data écht op de beste mogelijke manier in? Wordt informatie op strategische wijze verzameld en geanalyseerd? Wi-Fi is essentieel in het realiseren van extra waarde van de bestaande netwerkinfrastructuur-investering bij bedrijven. Hoe? Lees het hier.
Cruciale inzichten verzamelen
Of een bedrijf nou data verzamelt om voorraad beter te beheren, klantgedrag beter te begrijpen of om de bedrijfsvoering te verbeteren; er wordt te vaak niks mee gedaan. Zonde, want hierdoor worden belangrijke inzichten vaak over het hoofd gezien en verdwijnt de waardevolle data als sneeuw voor de zon. Neem bijvoorbeeld de industriële sector; door de data van machinegebruik te koppelen, te analyseren en te gebruiken, kan dit helpen om te anticiperen op onderhoudsproblemen. Hierdoor blijven de machines beschermd en is de potentiële storingstijd beperkt.
Organisaties moeten een manier vinden om de data efficiënt aan te sluiten en op te vragen
In slechts een paar jaar tijd hebben ontwikkelingen zoals byod en de afname van desktops bijgedragen aan een toename van Wi-Fi-verkeer. Vrijwel elk onderdeel binnen de industrie heeft nu de mogelijkheid om verbinding te maken met Wi-Fi, wat Wi-Fi een essentieel onderdeel maakt van de corporate it-infrastructuur. Het WiFi-netwerk zelf kan een belangrijke bron van waardevolle data worden. Als elk apparaat verbonden is en geanalyseerd kan worden, kan de stroom aan data intern gegenereerd worden en van grote waarde voor het bedrijf zijn. Hierdoor verandert de aankoop van een artikel automatisch in een strategische investering, want het kan leiden tot nieuwe bruikbare inzichten in het gedrag van klanten, werknemers en andere stakeholders. Inzichten kunnen de service en activiteiten verbeteren en op de lange termijn zelfs tot meer omzet en winst leiden. Het hoofdkantoor van Deloitte in Amsterdam is een perfect voorbeeld hiervan.
Digital ceiling
Om facilitair management en proactief onderhoud te ondersteunen, maakt Deloitte’s hoofdkantoor in Amsterdam gebruik van intelligente Wi-Fi sensoren via ‘digital ceiling’, door light over ethernet (ontwikkeld door Philips) toe te passen. Door via een app op de smartphone medewerkers van waardevolle informatie te voorzien, kan de conditie van de werkomgeving beheerst worden. Hierdoor kan de productiviteit geboost worden. Daarnaast kunnen de sensoren ook bepalen of een kamer een schoonmaakbeurt nodig heeft, waardoor verspilling van de tijd van schoonmakers verminderd.
Wanneer we kijken naar de toekomst, maakt de connected enterprise het mogelijk om zowel data te verzamelen van diverse devices als direct te handelen op inzichten in real-time. Het verzamelen van data door middel van sensors is één ding, maar het inschakelen van intelligente geautomatiseerde acties gebaseerd op die data is cruciaal bij het realiseren van de echte waarde. Sta een moment stil bij hoe intelligent gebruik van data een verschil kan maken binnen simpele processen. Wanneer het uitgebreid wordt door de gehele supply chain, hebben de fundamenten van de bedrijven – en misschien zelfs van de gehele industrie – echt de potentie om al het bovenstaande te hervormen.
De waarde van Wi-Fi
Voor een maximale waarde moeten ontwikkelingen geïntegreerd worden en datasets gedeeld worden binnen het bedrijf, zo snel mogelijk. De oplossing? Wi-Fi. Het heeft de kracht om constante nieuwe concurrentievoordelen, proces-efficiëntie en kostenbesparing te creëren. Immers, als een onderneming een proces kan monitoren, kan het vrijwel zeker gebruik maken van de technologie om het te verbeteren.