Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Cloud, innovatie en marketing splitsen CIO-functie

 

Expert

Pascal Huijbers
Managing Director, Strategic Consulting Alliance BV (Clateway). Expert van voor het topic .

Innovatiekracht van organisaties wordt steeds meer bepaald door het gebruik van ict (lees informatievoorziening met de inzet van ict) . De hoofd ict-functie wordt steeds meer een c-level functie in de rol van de cio. De cio vanuit een beherende en facilitaire rol wordt echter steeds minder belangrijk. De inzet van ict als innovatie en marketing instrument is de nieuwe focus. Komt de rol van de cio te vervallen?

Zoals management-goeroe Peter Drucker het eerder heeft beschreven bestaan organisaties uit twee primaire functies; marketing en innovatie.  

Voor informatieverwerkers zoals banken, verzekeraars en overheden betekent dat er ten aanzien van innovatie de focus moet zijn op informatie, ofwel het genereren en gebruiken van informatie en innoveren door de inzet van informatie. Verwerking van informatie wordt steeds meer gedaan door ict-systemen wat ict het middel maakt voor innovatie van informatie verwerkende bedrijven. 

Op het gebied van marketing spelen digitale middelen een steeds belangrijkere rol. Van 100 procent outbound marketing, door middel van radi-o en tv-commercials, banners en andere push communicatie mechanismes, verschuift het marketing domein zich naar inbound marketing, ofwel de gebruiker gaat zelf op zoek naar diensten en producten en bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze inhaken op deze zoektocht. Niet door het aanbieden van een folder zoals we in de vroege dagen van internet deden, maar door het leveren van kwalitatieve content die voor de gebruikers relevant is.

Daarnaast door het inhaken van sociale media op een manier zoals we nu nog niet gewend zijn en wat mij betreft het belangrijkste deel is van sociale media. Het gaat hier om het recommenden of adviseren van diensten op basis van gebruikers ervaring. Dit kennen we al van reviews op websites zoals Zoopher (campings) en Cloudplaats (cloud) alleen dan niet als algemene review(s) maar om reviews van mensen die jij kent en vertrouwd. Mensen kopen van mensen. Als je slimme buurman laaiend enthousiast iss over een bepaalde fotocamera en jij ziet deze review op het moment dat jij camera's aan het vergelijken bent dan is de kans groot dat jij deze camera in ieder geval wat beter gaat bekijken. Devices zoals mobiele telefoons, tablets en kanalen zoals het internetkanaal vormen natuurlijk ook een steeds dominantere positie in voor marketing.  

Digitale middelen worden steeds belangrijker maar ook steeds meer commodity. Zeker de diensten op de onderlagen (zoals werkplekken, opslag, email et cetera) zijn al bijna zo standaard als water uit de kraan, de innovatie ligt op de business toepassingen en functionaliteiten. Ofwel het wordt belangrijker om de digitale middelen goed te gebruiken en te selecteren en het wordt minder belangrijk om je druk te maken over de dagelijkse beschikbaarheid en beheersbaarheid. 

De toekomst voor de cio ligt in mijn ogen dan ook mogelijk op twee paden. Enerzijds de chief marketing officer (cmo) waarbij de inzet van digitale middelen, kanalen en interactie de boventoon krijgt. Anderzijds die van de chief innovation officer (de nieuwe cio) waarbij innovatie leidend wordt en de digitale middelen moeten leiden tot deze innovatie. Natuurlijk zijn andere namen mogelijk maar de kern ligt op deze functies. Als digitale middelen steeds meer clouddiensten worden waarbij de focus ligt op 'gebruik' en 'selectie' in plaats van 'kopen en beheren' dan zal de rol van de cio ook snel veranderen. Technische beheerrollen zullen minder nodig zijn en zeker niet de focus hebben.

Enterprise architectuur, regie innovatie en selectie van ict/cloud diensten (sourcing) zullen de primaire functies worden. De cio zal zich moeten focussen op innovatie en ondernemerschap. Hierbij wordt hij ook steeds meer de broker tussen de vraag en behoefte van de organisatie en het aanbod vanuit de markt.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4957955). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.