Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De 'business' is in de lead

 

Computable Expert

Andre Salomons
Directeur/CIO, Smart SharePoint Solutions. Expert van Computable voor de topics Cloud Computing en Loopbaan.

Is de overname van selectie en inzet van software door de 'business' voor ict-afdelingen een bedreiging of een opportunity? Ict bestaat per definitie bij de gratie van een organisatie, tenzij je in een ict-organisatie werkt.

Doordat er nu veel meer toepassingen direct uit de cloud kunnen worden betrokken, is het verleidelijk voor organisaties om de 'business' het zelf uit te laten zoeken. Vaak met support van het MT. Iedereen kent inmiddels Salesforce, Office 365, Google, 14Dayz, Financial suite of andere SaaS software.

Besluitvorming en deployment veranderen het samenspel tussen organisatie en ICT. De laatste jaren zijn de wijzigingen in de relatie hard gegaan. Bepaalde eerst ict wat goed was voor een organisatie, nu lijkt het of de rollen zijn omgedraaid. Naar mijn idee is een organisatie het meest gebaat bij een management-team dat de omslag onderkent en een actieve rol speelt in het veranderende landschap. Een management dat entameert dat aan ieder besluit, waar dat dan ook genomen wordt, een business case ten grondslag ligt. In de business case moeten vervolgens onder andere aanschaf, huur, onderhoud, productiviteitsverbetering en het effect op de interne organisatie aan de orde zijn gekomen.

Voor de verschillende ict-rollen zal de bijdrage anders zijn, maar ict wordt vooral geacht dienstbaar te zijn aan het geheel. Hoe zien jullie de invulling op dit gebied?

Concrete vragen voor de ICT afdeling in dit kader. Hoe ga jij hiermee om, juich jij dat toe, blokkeer je het, ga je de 'business' helpen, of ga je meezoeken naar de beste oplossing? Waar zou je als ict'er de 'business' mee kunnen helpen, hoe win je het vertrouwen terug? Moet er een business case zijn. Heb jij je kennis al op peil om de 'business' te kunnen helpen?

Zou ict deze omslag te laat in de gaten hebben gekregen of hebben zitten slapen?

De 'business'. Pascal schreef ooit de legendarische worden dat de 'business’ niet bestaat. Helaas pastte de juiste definitie niet in een kopregel. Vandaar nog even een aanvulling op het begrip 'business' zoals ik dat hier bedoeld heb. Iedere afdeling van een organisatie die ict niet als hoofdtaak heeft en een bijdrage levert aan het bestaan van een organisatie. Denk hierbij aan finance, sales, logistiek, warehouse, juridische zaken, hr enzovoort.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4952100). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.